Όλα τα Άρθρα

Ομόφωνη απόφαση της Κοσμητείας της Σχολής Επιστήμης της Πληροφορίας και Πληροφορικής του Ιονίου Πανεπιστημίου σχετικά με την Πληροφορικ

Η Κοσμητεία της Σχολής Επιστήμης της Πληροφορίας και Πληροφορικής, θεωρώντας την Πληροφορική ως επιστήμη απαραίτητη για την ένταξη των νέων στην καλπάζουσα «Ψηφιακή Εποχή» και προκειμένου να υποστηρίξει τη διαφαινόμενη πρόθεση της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων να επαναφέρει την Πληροφορική ως πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα εγκρίνει την έκδοση της κατωτέρω ανακοίνωσης

Η Κοσμητεία της Σχολής Επιστήμης της Πληροφορίας και Πληροφορικής, θεωρώντας την Πληροφορική ως επιστήμη απαραίτητη για την ένταξη των νέων στην καλπάζουσα «Ψηφιακή Εποχή» και προκειμένου να υποστηρίξει τη διαφαινόμενη πρόθεση της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων να επαναφέρει την Πληροφορική ως πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα εγκρίνει την έκδοση της κατωτέρω ανακοίνωσης:


Ανακοίνωση Κοσμητείας της Σχολής Επιστήμης της Πληροφορίας του Ιονίου Πανεπιστημίου για την Πληροφορική στο Νέο Λύκειο


Θέμα: Υποβάθμιση του μαθήματος της Πληροφορικής στη Β' βάθμια εκπαίδευση

Η Κοσμητεία της Σχολής Επιστήμης της Πληροφορίας και Πληροφορικής (Τμήματα Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας και Μουσειολογίας και Πληροφορικής) του Ιονίου Πανεπιστημίου εκφράζει τον έντονο προβληματισμό της για τη διαφαινόμενη υποβάθμιση του μαθήματος της Πληροφορικής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, μετά και την κατάθεση στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής του σχεδίου Νόμου με τίτλο «Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Λοιπές Διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων».3

Σύμφωνα με το εν λόγω σχέδιο Νόμου, το μάθημα της Πληροφορικής στο Γενικό Λύκειο είναι μάθημα επιλογής στην Α' Λυκείου και μάθημα γενικής παιδείας στις τάξεις Β' και Γ' Λυκείου. Στη Γ΄ Λυκείου το μάθημα δεν περιλαμβάνεται καν στα μαθήματα γενικής παιδείας των ενδοσχολικών γραπτών απολυτηρίων εξετάσεων, ενώ το πανελλαδικά (από το 2000) εξεταζόμενο μάθημα «Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον – ΑΕΠΠ» καταργείται.

Η κατάργηση του πανελλαδικά εξεταζόμενου μαθήματος συνεπάγεται άμεσα την υποβάθμιση του γνωστικού υπόβαθρου των υποψήφιων, όχι μόνο για τα Τμήματα ΑΕΙ και ΤΕΙ με αντικείμενο την Πληροφορική, αλλά και για Τμήματα για τα οποία η αλγοριθμική σκέψη και τα στοιχεία προγραμματισμού είναι ιδιαίτερα σημαντικό εφόδιο.

Η ανάπτυξη δεξιοτήτων υπολογιστικής/αλγοριθμικής σκέψης δεν συνιστά απλά μια πρόσθετη εξειδίκευση αλλά μια ιδιαίτερη πτυχή της ανθρώπινης νοημοσύνης, που αναπτύσσεται σήμερα ισχυρά, καθώς αποτελεί τη βάση για «εφαρμογή της γνώσης και επίλυση προβλημάτων, την καλλιέργεια της ικανότητας του ατόμου για κριτική προσέγγιση και αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών, και την καλλιέργεια δεξιοτήτων που θα διευκολύνουν την πρόσβαση των μαθητών στην αγορά εργασίας», όπως φιλοδοξεί να πετύχει το νέο Γενικό Λύκειο, σύμφωνα με το υπό ψήφιση σχέδιο Νόμου. Επιπρόσθετα, η Πληροφορική, εκτός από Επιστήμη και νοητική δεξιότητα, αποτελεί, μεταξύ άλλων, το βασικό κορμό πολλών σύγχρονων κοινωνικών πρακτικών, γνώσεων και ικανοτήτων απαραίτητων στο σύγχρονο πολίτη.

Συμπερασματικά, η εγκατάλειψη της διδασκαλίας μαθημάτων Πληροφορικής στο Γενικό Λύκειο δεν συνάδει με την σύγχρονη τάση παγκόσμια για καλλιέργεια δεξιοτήτων υπολογιστικής/αλγοριθμικής σκέψης στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ενώ αποτελεί οπισθοδρόμηση σε εποχές όπου δεν ήταν κατανοητός ο ρόλος της Πληροφορικής (και των ψηφιακών τεχνολογιών γενικότερα) στην τεχνολογική ανάπτυξη μιας χώρας.
Στο πλαίσιο αυτό θεωρούμε ότι είναι απαραίτητη η αναβάθμιση του μαθήματος της Πληροφορικής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση με ισχυρή εργαστηριακή παρουσία και εξελιγμένο περιεχόμενο στο Λύκειο και προσθήκη του στα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα για την εισαγωγή σε αντίστοιχα Τμήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.