Όλα τα Άρθρα

Δυσλειτουργίες στο σύστημα πληρωμών TAXISnet

Επιστολή της ΕΠΕ σχετικά με την αδυναμία απ' ευθείας πληρωμής οφειλών στο TAXISnet

ΠΡΟΣ:

  • Υπουργό Οικονομικών κ. Βαρουφάκη Γιάνη
  • KOIN: Γ.Γ. Πληροφοριακών Συστημάτων κ. Χατζηθεοδώρου Μιχάλη
  • Αναπληρώτρια Υπουργό Οικονομικών κα. Βαλαβάνη Νάντια
  • Γ.Γ. Δημοσίων Εσόδων κα. Σαββαΐδου Κατερίνα

Θέμα: “Δυσλειτουργίες στο σύστημα πληρωμών TAXISnet”

Αθήνα, 27-04-2015

Αν και το TAXISnet έχει απλουστεύσει σε σημαντικό βαθμό πολλές από τις φορολογικές διαδικασίες των πολιτών και των επιχειρήσεων, στον τομέα των πληρωμών ακολουθεί μια εντελώς στρεβλή τακτική. Αντί να δίνει τη δυνατότητα άμεσης πληρωμής μιας οφειλής μέσα από την ίδια την πλατφόρμα του, έχει υιοθετήσει μια πολύπλοκη και προβληματική διαδικασία η οποία υποχρεώνει τους φορολογούμενους να απευθυνθούν σε υπηρεσίες τρίτων. Αυτό πρέπει να αλλάξει άμεσα.

Ο πολίτης σήμερα αναγκάζεται να αντιγράψει χειρωνακτικά (manually) την Ταυτότητα Οφειλής από το TAXISnet, στη συνέχεια να συνδεθεί σε κάποια υπηρεσία e-banking (όπου απαιτείται προφανώς ξεχωριστή πιστοποίηση από αυτή του TAXISnet), έπειτα να αιτηθεί συνήθως κάποιο extra-pin με το κινητό του (τρίτη πιστοποίηση), και τέλος να εισάγει χειρωνακτικά και πάλι όλα τα στοιχεία του στη φόρμα πληρωμής της τράπεζας. Πρόκειται για μια διαδικασία που δεν είναι απλώς χρονοβόρα αλλά και επιρρεπής σε πολλά λάθη αφού: α) Απαιτεί την επαναπληκτρολόγηση των στοιχείων του φορολογουμένου παρότι υπάρχουν ήδη στο σύστημα, β) απαιτεί την επεξεργασία της Ταυτότητας Οφειλής διότι το κάθε e-banking αντιλαμβάνεται διαφορετικά τα κενά που περιέχει η συμβολοσειρά της, και γ) απαιτεί τη χειρωνακτική εισαγωγή του ποσού πληρωμής αντί αυτό να επιλέγεται μοναδικά από τη λίστα των οφειλών. Όμως και λάθη να μη γίνουν κατά την πληκτρολόγηση των στοιχείων, ο χρήστης δεν θα λάβει καμία πληροφόρηση για την έκβαση της πληρωμής του, διότι θα χρειαστεί να περάσουν 2-3 εργάσιμες ημέρες μέχρι να ενημερωθεί η καρτέλα στο TAXISnet και να μάθει τελικά ο πολίτης αν όλα πήγαν καλά. Ενώ αν έτυχε κι έγινε το παραμικρό ακούσιο σφάλμα (π.χ ένα λανθασμένο ψηφίο στην Ταυτότητα Οφειλής ή στο ποσό), η πληρωμή θα ακυρωθεί και ο πολίτης θα επιβαρυνθεί με όλους τους τόκους και τα έξοδα καθυστέρησης. Και υπάρχει φυσικά και η περίπτωση που ο πολίτης θα πληρώσει κανονικά και εμπρόθεσμα την οφειλή του αλλά η τράπεζα, για δικές τις αδυναμίες, θα ειδοποιήσει το TAXISnet την επόμενη εργάσιμη, που μπορεί να είναι και 3 ημέρες μετά την πληρωμή (π.χ. Δευτέρα 3/11/2014 αντί για Παρασκευή 31/10/2014), με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε τόκους, τέλη καθυστέρησης, φορολογική ενημερότητα, κλπ.

Σε μια εποχή που σε παγκόσμιο επίπεδο γίνονται έντονες συζητήσεις και ζυμώσεις οι οποίες οδηγούν σε ακόμη ευκολότερους και ταχύτερους τρόπους πληρωμής (π.χ. e-wallet, mobile payment, κλπ.), είναι αδιανόητο ο φορολογικός μηχανισμός μιας ολόκληρης χώρας να βασίζεται σε ένα σύστημα πληρωμών που υποχρεώνει τους πολίτες να μεταφέρουν χειρωνακτικά τα στοιχεία τους από τη μία πλατφόρμα στην άλλη και, επιπλέον, δεν τους δίνει τη δυνατότητα να γνωρίζουν άμεσα το αποτέλεσμα της συναλλαγής τους. Το γεγονός μάλιστα ότι όλα τα καταστήματα των ΔΟΥ υποστηρίζουν εδώ και χρόνια την επιτόπια πληρωμή μέσω κάρτας, ενώ η ίδια δυνατότητα δεν προσφέρεται από τον ιστότοπο του TAXISnet, προκαλεί αβίαστα πολλά ερωτήματα.

Σε γραπτή επικοινωνία μελών της Ένωσης Πληροφορικών Ελλάδας με το TAXISnet, μας ενημέρωσαν ότι η απουσία δυνατότητας απευθείας πληρωμών στην ιστοσελίδα του TAXISnet αποτελεί στρατηγική επιλογή του Υπουργείου Οικονομικών καθώς η ΓΓΔΕ ως εκτελεστική υπηρεσία εφαρμόζει απλώς τις αποφάσεις που εισηγείται η κεντρική υπηρεσία του Υπουργείου. Μάλιστα, σε τηλεφωνική επικοινωνία με το αρμόδιο γραφείο της ΓΓΠΣ που διαχειρίζεται το TAXISnet, μας ενημέρωσαν ότι οι προδιαγραφές του συστήματος υποστηρίζουν όντως τις απευθείας πληρωμές αλλά το Υπουργείο Οικονομικών έχει επιλέξει να μην δοθεί αυτή η δυνατότητα.

Κατόπιν τούτου, παρακαλούμε όπως μας ενημερώσετε άμεσα για τους λόγους που το Υπουργείο Οικονομικών έχει επιλέξει να μην προσφέρονται απευθείας πληρωμές μέσω TAXISnet, και ζητούμε σαφώς την άμεση αναθεώρηση της εν λόγω απόφασης και την τάχιστη αναβάθμιση της ιστοσελίδας του TAXISnet ώστε να προσφέρει ποικίλους τρόπους πληρωμών (κάρτες, πάγιες εντολές, κλπ.)

Το Διοικητικό Συμβούλιο

της Ένωσης Πληροφορικών Ελλάδας