Όλα τα Άρθρα

Δελτίο Τύπου - Σχολιασμός του νέου Νόμου περί συλλογικής διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων

Με μεγάλη μας έκπληξη, θα λέγαμε ένα μείγμα σοκ, δέους και θλίψης ενημερωθήκαμε για την θεσμοθέτηση φόρου στην αγορά ηλεκτρονικών υπολογιστών, tablet, smartphone και άλλων τρίτων συγγενών συσκευών, με πρόσχημα τα πνευματικά δικαιώματα δημιουργών και την ενσωμάτωση σχετικών οδηγιών της ΕΕ στην ελληνική νομοθεσία.

Δελτίο Τύπου - Σχολιασμός του νέου Νόμου περί συλλογικής διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων

Αθήνα, 20-7-2017

Με μεγάλη μας έκπληξη, θα λέγαμε ένα μείγμα σοκ, δέους και θλίψης ενημερωθήκαμε για την θεσμοθέτηση φόρου στην αγορά ηλεκτρονικών υπολογιστών, tablet, smartphone και άλλων τρίτων συγγενών συσκευών, με πρόσχημα τα πνευματικά δικαιώματα δημιουργών και την ενσωμάτωση σχετικών οδηγιών της ΕΕ στην ελληνική νομοθεσία1.

Η Υπουργός Πολιτισμού, σε μια επίδειξη εξυπηρέτησης συμφερόντων, φορολογεί τον πλέον απαραίτητο και προοδευτικό κλάδο, καθιστώντας τη χώρα μας ως πρωταθλήτρια στη φορολόγηση στην αγορά των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ). Ειδικότερα, η πρόσφατα ψηφισθείσα διάταξη περί «εύλογης αμοιβής για ιδιωτική αναπαραγωγή»2 (Άρθρο 54, παράγραφοι 2Α και 2Β), επιβάλλει φόρο στην αγορά υπολογιστών, smartphone και tablet, σε φωτοτυπικές συσκευές, σαρωτές, εκτυπωτές, χαρτί φωτοτυπίας, καθώς και σε ηλεκτρονικούς αποθηκευτικούς δίσκους, μεγαλύτερους από ένα συγκεκριμένο αριθμό μνήμης.

Ο νέος Νόμος έρχεται να δημιουργήσει περαιτέρω στρέβλωση στον ήδη προβληματικό Ν.2121/1993, βάσει του οποίου ακόμα και άδεια ψηφιακά μέσα όπως CD/DVD και χαρτί εκτύπωσης ή φωτοτυπίας, ανεξαρτήτως χρήσης (π.χ. αμιγώς επαγγελματικής ή σχολικής), επιβαρύνονταν ήδη με το ανάλογο τέλος.

Τα ερωτήματα που εγείρονται από το νέο αυτό νομοθέτημα είναι πολλά. Πιο συγκεκριμένα:

  • Με ποιο κριτήριο επιλέχθηκε η φορολόγηση σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές και tablets με RAM άνω των 4GB;

  • Με ποιο κριτήριο επιλέχθηκε η φορολόγηση ως και 6% για ηλεκτρονικές συσκευές εγγραφής ήχου και εικόνας, αλλά και για ηλεκτρονικούς αποθηκευτικούς δίσκους άνω του 1 ΤΒ;

  • Πως είναι δυνατό να επιβάλλεται «εύλογη αποζημίωση προς τους δημιουργούς» σε αναλώσιμα είδη γραφείου, όπως είναι τα CD/DVD, τα ψηφιακά αποθηκευτικά μέσα (π.χ. για αντίγραφα ασφαλείας), ακόμα και στο χαρτί φωτοτυπίας που χρησιμοποιείται σε γραφεία, υπηρεσίες, σχολεία και νηπιαγωγεία;

  • Γνωρίζει η Υπουργός και οι Βουλευτές που υπερψήφισαν ότι η υπεράσπιση των Πνευματικών Δικαιωμάτων δεν πρέπει να επιτυγχάνεται επιβαρύνοντας υπέρμετρα καταναλωτές, επιχειρήσεις και δημόσιο τομέα;

  • Γνωρίζει η Υπουργός και οι Βουλευτές που υπερψήφισαν ότι το νέο ψηφιακό τέλος θα αποδώσει ελάχιστα χρήματα σε μια ήδη ρημαγμένη αγορά, αυξάνοντας τις τιμές πώλησης προϊόντων και επιφέροντας καίριο πλήγμα στις σχετικές επιχειρήσεις;

  • Γνωρίζει η Υπουργός και οι Βουλευτές που υπερψήφισαν ότι η πλειονότητα των κρατών της Ευρωπαϊκής Ένωσης μειώνουν το ήδη χαμηλό δικό τους ψηφιακό τέλος, ενώ σε κάποια κράτη δεν υπάρχει καν (π.χ. Λουξεμβούργο);

Η Ένωση Πληροφορικών Ελλάδας επιθυμεί να προειδοποιήσει την κυβέρνηση ότι το συγκεκριμένο νομοθέτημα ελλοχεύει πολλούς κινδύνους, που αφορούν την αγορά, τις επιχειρήσεις, το καταναλωτικό κοινό, αλλά και τα έσοδα από τον ίδιο το φόρο. Ήδη η αρμόδια Ευρωπαϊκή Επιτροπή ερευνά το νομοθέτημα, καθώς επίκειται αναθεώρηση της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας περί Πνευματικών Δικαιωμάτων.

Ο κλάδος της Πληροφορικής πλήττεται διπλά από το συγκεκριμένο παράλογο μέτρο, δημιουργώντας αυταπόδεικτα προσωπική και επαγγελματική ζημιά. Όχι μόνο επιβαρύνει την τιμή προϊόντων ΤΠΕ που πωλούνται στην αγορά από καταστήματα, αλλά δημιουργεί πρόσθετο κόστος στους επαγγελματίες που χρησιμοποιούν ψηφιακά αποθηκευτικά μέσα ως μέρος της καθημερινής δουλειάς τους και ανταλλαγής δεδομένων με τους πελάτες τους.

Δεδομένου ότι για παράδειγμα το λογισμικό καλύπτεται ήδη από την υπάρχουσα ελληνική και Ευρωπαϊκή νομοθεσία ως πνευματικό δημιούργημα, η ΕΠΕ θα μπορούσε να διεκδικήσει τη θέσπιση αντίστοιχης «εύλογης αποζημίωσης δημιουργού» για λογισμικό και δεδομένα που παράγονται π.χ. από τους προγραμματιστές. Δεν το κάνει όμως, γιατί κάτι τέτοιο θα αποτελούσε παραλογισμό, νομικό ατόπημα και συλλογική ενοχοποίηση για πειρατεία του συνόλου των πολιτών. Ως Ένωση Πληροφορικών Ελλάδος, υπερασπιζόμαστε τις βασικές Αρχές του Κώδικα Δεοντολογίας στην Πληροφορική3 και της προώθησης των Ανοικτών Προτύπων, με βασικό μέλημα το κοινωνικό σύνολο και το δημόσιο συμφέρον, πέρα και πάνω από το στενό κλαδικό οικονομικό όφελος.

Καλούμε την Κυβέρνηση και τον ίδιο τον κ. Τσίπρα να αποσύρουν τη συγκεκριμένη διάταξη, η οποία έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις εξαγγελίες του ίδιου του Πρωθυπουργού, περί ανάταξης της τεχνολογικής υποδομής, αλλαγής της πολιτικής για την Πληροφορική και αποδοχή του ουσιαστικού ρόλου των ΤΠΕ στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.

Το Διοικητικό Συμβούλιο
της Ένωσης Πληροφορικών Ελλάδας

URL: http://www.epe.org.gr, mailto: info(στο)epe.org.gr

1 Οδηγία 2001 /29 ΕΚ, Οδηγία 2014/26/ΕΚ.

2 "Συλλογική διαχείριση δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας και συγγενικών δικαιωμάτων (...)", (13/7/2017) - is.gd/UOzQAx

3 "Κώδικας Δεοντολογίας για την Πληροφορική" (ΕΠΕ, Ιούνιος 2016) - is.gd/HWCAne