Όλα τα Άρθρα

Νομικά ανεφάρμοστο το μητρώο πληροφορικής

Ισχυρά νομικά επιχειρήματα αντιτάσσει ο Σύνδεσμος Εταιρειών Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδος (ΣΕΠΕ) σχετικά με την εφαρμογή Προεδρικού Διατάγματος του υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών (ΥΜΕ) που θέσπιζει Μητρώο Εταιρειών Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών (ΜΕΕΠ), που θα τηρεί το υτιουρ-γείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και τις κατατάσσει στην κατηγορία των δημοσίων έργων.

Σχετικά με το νομικό πλαίσιο στο οποίο βασίστηκε το ΥΜΕ για τη μετάταξη των εταιρειών και των έργων πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών από την κατηγορία των δημόσιων προμηθειών στην κατηγορία των δημοσίων έργων, ο ΣΕΠΕ υποστήριζα το εξής:

  • Ο νόμος 2867/2000 περί οργάνωσης και λειτουργίας των Τηλεπικοινωνιών στο άρθρο 13 παράγραφος 10 και 11 ορίζει ότι με Προεδρικά Διατάγματα που εκδίδονται με πρόταση των υπουργών Μεταφορών, Ανάπτυξης, Εσωτερικών και Χωροταξίας ρυθμίζεται κάθε θέμα που αφορά την κατάρτιση και εκτέλεση των συμβάσεων δημοσίων έργων στους τομείς τηλεπικοινωνιών και πληροφορικής και καθορίζονται οι ελάχιστες απαιτήσεις που θα πρέπει να πληρεί η μελέτη, η κατασκευή, η συντήρηση και η επίβλεψη των τηλεπικοινωνιακών εγκαταστάσεων και των εγκαταστάσεων πληροφορικής. Σε κανένα σημείο ο νόμος δεν προβλέπει και δεν επιβάλλει την επέκταση του Ν. 1418/84 περί «Δημοσίων Έργων», όπως ισχύει σήμερα στα έργα και τις εγκαταστάσεις πληροφορικής ή την εγγραφή και υπαγωγή των επιχειρήσεων πληροφορικής στις κατηγορίες των Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων (ΜΕΕΠ) με βάση τις διατάξεις και τα κριτήρια που ισχύουν για τις εργοληπτικές επιχειρήσεις.
  • Τόσο η κοινοτική όσο και η εθνική νομοθεσία πουθενά δεν κατατάσσει τα έργα πληροφορικής στα δημόσια έργα. Με βάση τις κοινοτικές οδηγίες τα έργα πληροφορικής κατατάσσονται είτε στον τομέα της "παροχής υπηρεσιών» είτε στον τομέα των δη-μόσιων προμηθειών. Ποτέ όμως δεν κατατάσσονται στον τομέα των δημόσιων έργων, ο οποίος είναι σαφώς προσδιορισμένος και αποκλείει μάλιστα τα έργα πληροφορικής (Οδηγία 93/37/ΕΟΚ και Π.Δ 334/2000),
  • Τα υφιστάμενα στο νόμο έργα, όπως ι-σχυει σήμερα (βλ. Ν. 2940/2001), κριτήρια κατάταξης των εταιρειών στο ΜΕΕΠ είναι τελείως ξένα και ανεφάρμοστα για τα έργα και ης επιχειρήσεις ιιληροφορικής. Έτσι για παράδειγμα δίνεται μεγάλη βαρύτητα για την κατάταξη σε κριτήρια όπως τα πάγια στοιχεία ή το ανεκτέλεστο υπόλοιπο συμβάσεων ή η ύπαρξη πολυάριθμων τεχνικών. Όπως είναι φυσικά γνωστό, οι εταιρείες πληροφορικής λόγω της φύσεων και του αντικειμένου τους δεν χρειάζεται να διαθέτουν ιδιαίτερα ψηλό παγίων, δεν αξιολογούνται με βάση το ανεκτέλεστο υπόλοιπο συμβάσεων, ούτε χρειάζεται να διαθέτουν πολλού ς τεχνικούς για την παρακολούθηση των έργων, όπως συμβαίνει με τις τεχνικές κατασκευαστικές εταιρείες, τις οποίες έχει υπόψη του ο σχετικός νόμος (1418/1984 όιιως τροποποιήθηκε με τον Ν 2940/2001

Ο ΣΕΠΕ μετά την τελευταία γενική συνέλευση ζητά από την πολιτεία να μην προχωρήσει η οχετική πρωτοβουλία του ΥΜΕ, αλλά να αρχίσει διάλογος με σκοπό την απλοποίηση, επιτάχυνση και διαφάνεια ίων διαδικασιών προκήρυξης ανάθεσης, υλοποίησης των έργων Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών.

 

Ήδη έχει γίνει γνωστό ότι ο ΣΕΠΕ και άλλοι συγγενικοί φορείς στον τομέα των Τηλεπικοινωνιών προετοιμάζουν έναν κύκλο ενημερωτικών επαφών προκειμένου να ενημερώσουν τους αρμοδίους για τα μεγάλα προβλήματα και τις καθυστερήσεις που δημιουργεί αυτή η τυπική κίνηση του ΥΜΕ νυ κατατάξει τις εταιρείες τηλεπικοινωνιών και πληροφορικής σε έναν κατάλογο-μητρώο χωρίς να έχει προηγηθεί διάλογος και ανταλλαγή προτάσεων. Ο ΣΕΙΙΕ επισημαίνει ότι το πρωθυπουργικό ενδιαφέρον για το έργα της «Κοινωνίας της Πληροφορίας» πρέπει να έχει ουσιαστικό αντίκρισμα με την επίλυση των χρόνιων προβλημάτων και όχι με την προσθήκη ενός ξαφνικού «μητρώου», το οποίο δεν πρόκειται να εφαρμοστεί πρακτικά.

ΓΙΑΝΝΗ ΧΑΛΑΒΑΖΗ, εφ. Επενδυτής, ΣΑΒΒΑΤΟ 23 · ΚΥΡΙΑΚΗ 24 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2002