Όλα τα Άρθρα

Ελεύθερο λογισμικό

Μια πρόταση της ΕΠΕ για την αναβάθμιση της ποιότητας εκπαίδευσης στην πληροφορική στη Β/θμια Εκπαίδευση

Όσοι ασχολούνται με την διδασκαλία των μαθημάτων της Πληροφορικής στην Β/θμια εκπαίδευση θα έχουν διαπιστώσει ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η έλλειψη υλικοτεχνικής υποδομής (εργαστήρια, λογισμικό κλπ). Το πρόβλημα αυτό γίνεται εντονότερο τα τελευταία χρόνια καθώς στα προγράμματα σπουδών προστίθενται μαθήματα για τη σωστή διδασκαλία των οποίων απαιτείται εξειδικευμένο λογισμικό όπως για παράδειγμα εργαλεία εγγραφής πολυμεσικών εφαρμογών, ολοκληρωμένα προγραμματιστικά περιβάλλοντα, εργαλεία κατασκευής ιστιοσελίδων κλπ. Έτσι, για να δουλέψει σωστά ένα σχολικό εργασήριο εκτός από ένα ικανό αριθμό σταθμών εργασίας και περιφερειακών συσκευών, απαιτείται να υπάρχει και το κατάλληλο λογισμικό, αυξάνοντας έτσι το κόστος για τη δημιουργία σχολικών εργαστηρίων. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να μην μπορούν να εφαρμοστούν στην πράξη τα προγράμματα σπουδών αφού οι κρατικές χρηματοδοτήσεις δεν επαρκούν για την αγορά του εξειδικευμένου λογισμικού που απαιτείται για την υποστήριξη των εργαστηριακών μαθημάτων.

Το ελεύθερο λογισμικό αποτελεί μια συμφέρουσα λύση στο πρόβλημα αυτό με τη συμπίεση του κόστους απόκτησης εξειδικευμένου λογισμικού. Το κίνημα του Ελεύθερου Λογισμικού ήταν μια ιδέα που ξεκίνησε πριν από μια δεκαετία περίπου από νεαρούς φοιτητές και προγραμματιστές και σιγά σιγά εξαπλώθηκε (όχι τόσο στην χώρα μας). Σήμερα δεκάδες χιλιάδες προγραμματιστές από όλον τον κόσμο συνεργάζονται χωρίς αμοιβή για την περάτωση χιλιάδων εφαρμογών λογισμικού οι οποίες είναι διαθέσιμες δωρεάν από το Διαδίκτυο. Το διασημότερο προϊον αυτής της προσπάθειας είναι το λειτουργικό σύστημα GNU/Linux το οποίο η Microsoft θεωρεί τον υπ ‘αριθμό ένα ανταγωνιστή των δικών της λειτουργικών συστημάτων.

Γιατί όμως αυτές οι εφαρμογές αν και προσφέρονται δωρεάν δεν έχουν τύχει της ανάλογης ανταπόκρισης από το κοινό; Ο σημαντικότερος λόγος είναι ότι για ένα συνηθισμένο χρήστη είναι δύσκολη η εγκατάστασή τους αφού απαιτούν γνώσεις που το ευρύ κοινό δεν διαθέτει. Αυτό εκμεταλλεύονται οι μεγάλες εταιρείες που θέλουν να διατηρήσουν τη δεσπόζουσα θέση τους στην αγορά λογισμικού και υπονομεύουν την όλη προσπάθεια επιβάλλοντας τους όρους τους ακόμα και στη Δημόσια Εκπαίδευση.

Δυστυχώς όμως και οι περισσότεροι καθηγητές πληροφορικής είτε από άγνοια, είτε από συνειδητή επιλογή λόγω έλλειψης γνώσεων (αφού οι περισσότεροι δε διαθέτουν καν πτυχίο πληροφορικής) ή με βάση το σκεπτικό «καλά είμαστε με αυτά που ξέρουμε, για καινούργια θα ψάχνουμε;» αρνούνται να προωθήσουν την ιδέα του Ελεύθερου Λογισμικού στην Δημόσια εκπαίδευση με αποτέλεσμα να έχουμε σπατάλη Δημοσίου χρήματος με μοναδικούς κερδισμένους τις μεγάλες εταιρείες κατασκευής λογισμικού. Όμως η λύση της χρησιμοποίησης στη Β/θμια εκπαίδευση εφαρμογών Ελεύθερου Λογισμικού και της κατάρτισης των εκπαιδευτικών στις εφαρμογές αυτές, η οποία μπορεί να γίνει με κονδύλια που θα εξοικονομηθούν από τις δαπάνες για αγορά λογισμικού, θα έχει τριπλό όφελος:

  • πλήρως εξοπλισμένα σχολικά εργαστήρια σε επίπεδο λογισμικού
  • καλύτερα καταρτισμένους εκπαιδευτικούς
  • σημαντικό κέρδος σε κονδύλια τα οποία μπορούν να διατεθούν για την βελτίωση της υλικοτεχνικής υποδομής

Με αυτές τις διαπιστώσεις, η Ένωση Πληροφορικών Ελλάδας επιδιώκει έμπρακτα να προωθήσει την ιδέα της χρήσης ελεύθερου λογισμικού στη δημόσια εκπαίδευση και ιδιαίτερα στη δευτεροβάθμια μέσα από την επεξεργασία κατάλληλων προδιαγραφών για τα σχολικά εργαστήρια οι οποίες να ανταποκρίνονται στα υφιστάμενα προγράμματα σπουδών. Η ενεργοποίηση των συναδέλφων εκπαιδευτικών για την προώθηση της πρότασης και η αποδοχή της από την εκπαιδευτική κοινότητα συνολικά είναι οι παράγοντες που θα καθορίσουν την τελική επιτυχία της.

ΕΠΕ - Παράρτημα Χανίων