Όλα τα Άρθρα

Η Κοινωνία της Πληροφορίας αποκτά θεσμικό πλαίσιο

Δελτίο τύπου της Ένωσης Πληροφορικών Ελλάδας για το Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος που έλαβε επίσημα και αφορά τις Εγκαταστάσεις Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών.

Ένωση Πληροφορικών Ελλάδας
Πατησίων 48, 6ος Όροφος, Αθήνα, T.K. 106 82
Τηλ: 210-8210480
Fax: 210-8230656
www.epe.org.gr
e-mail: info@epe.org.gr
15 Απριλίου 2003

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Η Κοινωνία της Πληροφορίας αποκτά θεσμικό πλαίσιο

Προεδρικό Διάταγμα θα ρυθμίσει τις εγκαταστάσεις Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών

 

Η Κοινωνία της Πληροφορίας και της Γνώσης, η οποία οικοδομείται παγκοσμίως, θα έχει σημαντικές επιπτώσεις σε όλες τις πτυχές της ζωής μας. Θεσμικές παρεμβάσεις βρίσκονται σε εξέλιξη διεθνώς ώστε, μεταξύ των άλλων, να προστατευθούν τα δικαιώματα των πολιτών και να εξασφαλιστεί η έγκαιρη προετοιμασία των επί μέρους κοινωνιών για τη νέα τεχνολογική και κοινωνική πραγματικότητα. Η Ευρωπαϊκή Ένωση, έχει εδώ και χρόνια δρομολογήσει ειδικές δράσεις προκειμένου να πρωταγωνιστήσει στις εξελίξεις. Η κύρια έμφαση δίνεται στη δημιουργία υποδομών: Διευρωπαϊκά δίκτυα επικοινωνιών, εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού, προσαρμογή των οικονομικών μονάδων στο νέο τεχνολογικό τοπίο, γενναία ενίσχυση των οργανισμών παραγωγής και αξιοποίησης τεχνολογικών καινοτομιών.

Η Κοινωνία της Πληροφορίας διαμορφώνει νέους ρόλους και υποχρεώσεις, που επιχειρείται να ρυθμιστούν, τόσο στο επίπεδο της εθνικής νομοθεσίας όσο και με διεθνείς συνθήκες, οι οποίες διαμορφώνουν, κατά κάποιο τρόπο, ένα "διεθνές δίκαιο της Κοινωνίας της Πληροφορίας", το οποίο καλύπτει θέματα πνευματικών δικαιωμάτων, προστασίας των ατομικών ελευθεριών, ενσωμάτωσης των εθνικών οικονομιών στο παγκόσμιο σύστημα με την υιοθέτηση κοινών τεχνικών προδιαγραφών και προτύπων. Οι ελληνικές αρχές, αντιλαμβάνονται πλέον κι αυτές τις υποχρεώσεις τους και κινητοποιούνται για την κάλυψη του χαμένου χρόνου. Η πολιτική τους βούληση εκφράστηκε συμβολικά στην τελευταία συνταγματική αναθεώρηση, κατά την οποία προστέθηκε το άρθρο 5Α στο Σύνταγμα, που κατοχυρώνει το δικαίωμα όλων των πολιτών στην Κοινωνία της Πληροφορίας.

Οι Τεχνικοί Επιστήμονες της Πληροφορικής, όντας στο επίκεντρο της τεχνολογικής εξέλιξης, είναι η κινητήριος δύναμη για την ανάπτυξη των θεμελιωδών υποδομών της Κοινωνίας της Πληροφορίας. Εξίσου σημαντικός είναι ο ρόλος τους, ως συμβούλων των κεντρικών και τοπικών αρχών, στην προσπάθεια θεσμικής ρύθμισης και διακυβέρνησης των ευκαιριών αλλά και των διαφαινόμενων κινδύνων. Η θεσμική σιωπή τους τα χρόνια που πέρασαν, είναι ίσως ένας από τους κύριους λόγους για την καθυστερημένη είσοδο της χώρας μας στην Κοινωνία της Πληροφορίας. Σήμερα, αυτή η θεσμική σιωπή έχει τερματιστεί. Η Ένωση Πληροφορικών Ελλάδας ήρθε να καλύψει την έλλειψη συλλογικού φορέα των Ελλήνων Τεχνικών Επιστημόνων της Πληροφορικής. Μέσα σε δύο μόλις χρόνια, έχει συγκροτήσει ένδεκα τοπικά παραρτήματα σε όλη την Ελλάδα και εδραιώνεται καθημερινά αυξάνοντας τα μέλη της (1.800 αιτήσεις εγγραφής μελών μέχρι σήμερα). Η ραγδαία ανάπτυξή της υποδηλώνει τη διάθεση κοινωνικής προσφοράς εκ μέρους των Ελλήνων Πληροφορικών.

Ήταν ευτυχής συγκυρία, η ίδρυση της Ένωσης Πληροφορικών Ελλάδας να συμπέσει με μια σοβαρή πολιτική πρωτοβουλία: Το Δεκέμβριο του 2000, ψηφίστηκε ο ν. 2867/2000 "Οργάνωση και λειτουργία των τηλεπικοινωνιών και άλλες διατάξεις" ο οποίος προέβλεψε τη θεσμική κατοχύρωση του οικονομικού και κοινωνικού ρόλου των Πληροφορικών μέσω της διαμόρφωση ενός πλαισίου ανάπτυξης της Κοινωνίας της Πληροφορίας. Ειδικότερα, οι διατάξεις των παραγράφων 10 και 11 του άρθρου 13 του ν. 2867/2000 εξουσιοδότησαν τους Υπουργούς Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Μεταφορών και Επικοινωνιών, Ανάπτυξης, και Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων να εκδώσουν Προεδρικά Διατάγματα για τη ρύθμιση θεμάτων που άπτονται των μελετών, των δημοσίων έργων, των υπηρεσιών και των εγκαταστάσεων Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών.

Η Ένωση Πληροφορικών Ελλάδας είχε από την πρώτη στιγμή επιδοκιμάσει την ψήφιση των παραπάνω διατάξεων και είχε εκφράσει, με Υπόμνημα προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών από τον Ιανουάριο του 2001, την επιθυμία της να συμβάλλει στη διαμόρφωση των σχετικών κανονιστικών διαταγμάτων με τη συμμετοχή εκπροσώπων της στις επιτροπές που θα τα επεξεργάζονταν. Έκτοτε παρακολουθούσε συνεχώς τις σχετικές διαδικασίες. Στις 17 Φεβρουαρίου 2003, με έγγραφο του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών, διαβιβάστηκε στην Ένωση Πληροφορικών Ελλάδας και στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για τις Εγκαταστάσεις Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, το οποίο επεξεργάστηκε το Υπουργείο, σε εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 11 του άρθρου 13 του ν. 2867/2000. Τα κύρια σημεία του Σχεδίου αυτού είναι:

  1. Ο προσδιορισμός των εγκαταστάσεων Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών.
  2. Η περιγραφή των προδιαγραφών για τις μελέτες των παραπάνω εγκαταστάσεων.
  3. Η περιγραφή των ελάχιστων απαιτήσεων για την κατασκευή, συντήρηση και επίβλεψή τους.
  4. Η οριοθέτηση των αρμοδιοτήτων εκτέλεσης εργασιών για όλο το φάσμα του τεχνικού προσωπικού, δηλ. τους επιστήμονες και διπλωματούχους μηχανικούς του κλάδου, τους τεχνολόγους μηχανικούς και τους τεχνικούς δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  5. Η πρόβλεψη ποινών και προστίμων για τις περιπτώσεις παραβίασης των προτεινόμενων ρυθμίσεων ώστε να εξασφαλιστεί η εφαρμογή τους στην πράξη.
  6. Η πρόβλεψη μεταβατικών ρυθμίσεων για όσους εργάζονται ήδη σε εγκαταστάσεις Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, χωρίς τα προβλεπόμενα από το Σχέδιο προσόντα.

Στις 24 Μαρτίου 2003, η Ένωση Πληροφορικών Ελλάδας κατέθεσε στους συναρμόδιους υπουργούς τις απόψεις της, διατυπώνοντας τις αναγκαίες τροποποιήσεις και προσθήκες, ώστε να διαμορφωθεί ένα άρτιο και ρεαλιστικό θεσμικό πλαίσιο.

Ειδικότερα, τα κύρια σημεία των τροποποιήσεων και προσθηκών που προτάθηκαν, είναι:

  1. Η βελτίωση των ορισμών που περιλαμβάνει το Σχέδιο ώστε να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες συνθήκες και να είναι τεχνικά άρτιοι.
  2. Η συμπλήρωση των ελλείψεων στην περιγραφή των προδιαγραφών μελετών και των ελαχίστων απαιτήσεων κατασκευής, συντήρησης και επίβλεψης των εγκαταστάσεων Πληροφορικής.
  3. Η λεπτομερής περιγραφή των προϋποθέσεων άσκησης τεχνικών δραστηριοτήτων για τις ρυθμιζόμενες εγκαταστάσεις, ώστε να περιληφθούν όλες οι κατηγορίες του εμπλεκόμενου τεχνικού προσωπικού βάσει αντικειμενικών και καθαρά επιστημονικών κριτηρίων.
  4. Ο περιορισμός του εύρους των μεταβατικών διατάξεων ώστε να μην ακυρώνεται ο σκοπός του Σχεδίου, που είναι η εξασφάλιση εγγυήσεων επιστημονικής και τεχνικής αρτιότητας ιδίως για τα πρόσωπα που αναλαμβάνουν τη μελέτη ή την επίβλεψη των εγκαταστάσεων.

Οι προτεινόμενες αλλαγές, με πλήρη νομική και επιστημονική τεκμηρίωση, απηχούν τις αγωνίες και τους προβληματισμούς όλων των Τεχνικών Επιστημόνων του κλάδου, καθώς προέκυψαν μέσα από μια ανοικτή διαδικασία συζήτησης σε καθένα από τα παραρτήματα της Ένωσης Πληροφορικών Ελλάδας, με τη συμμετοχή εκατοντάδων μελών της. Κοινή ήταν η διαπίστωση για την τεράστια σημασία της υπογραφής του διατάγματος αυτού το συντομότερο δυνατόν. (Το πλήρες κείμενο του Σχεδίου και των απόψεων της Ένωσης Πληροφορικών Ελλάδας, στη διεύθυνση http://www.epe.org.gr/various/diatagma.zip ).

Θεωρούμε, τέλος, ότι και οι λοιπές κανονιστικές ρυθμίσεις που προβλέπονται από τις διατάξεις της παρ. 10 του άρθρου 13 του ν.2867/2000 για τα δημόσια έργα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, είναι εξίσου σημαντικές και πρέπει να προωθηθούν τάχιστα, καθώς κινδυνεύουν με ματαίωση τα δημόσια έργα πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών του Γ' Κ.Π.Σ.

Εκ μέρους της Ένωσης Πληροφορικών Ελλάδας
Ο Πρόεδρος,
Νεκτάριος Μουμουτζής
Ο Γραμματέας
Γιώργος Ανδρεαδάκης