Όλα τα Άρθρα

ΑΣΕΠ 2000 - Παρασκήνιο

Το άρθρο αυτό αφορά τον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ για τους εκπαιδευτικούς του 2002 και του 2000. Αποκαλύπτει όλο το παρασκήνιο που υπήρξε γύρω από τη συμμετοχή ατόμων που δεν είχαν τα πλήρη προσόντα διορισμού, και τις ενστάσεις που έγιναν.

Το άρθρο αυτό αφορά τον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ για τους εκπαιδευτικούς του 2002 και του 2000. Αποκαλύπτει όλο το παρασκήνιο που υπήρξε γύρω από τη συμμετοχή ατόμων που δεν είχαν τα πλήρη προσόντα διορισμού, και τις ενστάσεις που έγιναν.

Κατ` αρχάς, πώς ξεκίνησε η ιστορία με τους μη έχοντες τα τυπικά προσόντα επιτυχόντες. Η προκήρυξη που αφορούσε το διαγωνισμό του 2000 έδινε το δικαίωμα να συμμετάσχουν στην ειδικότητα των Πληροφορικών και άτομα που δεν είχαν πτυχίο Πληροφορικής αλλά άλλο πτυχίο ΑΕΙ-ΤΕΙ και 16μηνη διδακτική εμπειρία στην Πληροφορική μέχρι τέλος 1996. Αυτό, παρά την έντονη αντίδραση των Πληροφορικών που θεωρούν ότι απαραίτητο προσόν διορισμού πρέπει να είναι ο Βασικός Τίτλος Σπουδών στο γνωστικό αντικείμενο. Περιμέναμε να είναι ελάχιστοι αυτοί που θα είχαν 16μηνη διδακτική εμπειρία πριν το 1996 γιατί είχαν ήδη διοριστεί όλοι τους (πριν ελαχίστων) μέσω επετηρίδας το 1999.

Όμως, συμμετείχαν και άτομα που δεν είχαν τα τυπικά προσόντα που όριζε η προκήρυξη, δηλαδή την διδακτική εμπειρία μέχρι τέλος 1996. Τα ονόματα των ατόμων αυτών υπήρχαν στις λίστες των επιτυχόντων του ΑΣΕΠ. Οι καταστάσεις των επιτυχόντων πήγαν στο ΥΠΕΠΘ, στο Τμήμα Διορισμών, Τμήμα Α` το οποίο ανέλαβε να κάνει τους διορισμούς σύμφωνα με τους πίνακες που του κοινοποιήθηκαν. Το Τμήμα Διορισμών δεν διόρισε, αρχικά, τα συγκεκριμένα άτομα μιας και δεν είχαν τα τυπικά προσόντα. Το έκανε όμως αργότερα για λόγους που θα δούμε στη συνέχεια του άρθρου.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά.

Ήδη με το που βγήκαν τα αποτελέσματα του διαγωνισμού του 2000, αρκετοί Πληροφορικοί έκαναν ένσταση στο ΑΣΕΠ επί των αποτελεσμάτων, ζητώντας την απόρριψη ατόμων που δεν είχαν τα προσόντα που όριζε η προκήρυξη. Το ΑΣΕΠ, απαντώντας στις ενστάσεις μας, δήλωσε ότι είναι υπεύθυνο μόνο για την διεξαγωγή του διαγωνισμού και για την έκδοση των αποτελεσμάτων. Για τον διορισμό των ατόμων τα οποία δεν είχαν τα τυπικά προσόντα είναι υπεύθυνο το ΥΠΕΠΘ.

Ωστόσο, τα άτομα αυτά, προσέφυγαν στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (από εδώ και στο εξής ΝΣΚ). Αυτό, με μια ΝΟΜΙΚΑ ΑΤΕΚΜΗΡΙΩΤΗ γνωμοδότηση, κατά την άποψή μου, ζήτησε το διορισμό των ατόμων του πίνακα. Το ΥΠΕΠΘ δεν ήταν υποχρεωμένο να τους διορίσει. Ωστόσο ο Υπουργός Παιδείας τους διόρισε, προσβάλλοντας ο ίδιος την υπογραφή του στο αίτημά του προς το ΑΣΕΠ για την έκδοση της προκήρυξης.

Από έρευνα, επιβεβαιώθηκε ο διοριμός των ατόμων αυτών σαν... Πληροφορικών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αφού συλλέξαμε όλα τα σχετικά έγγραφα (γνωμοδότηση ΝΣΚ, ΦΕΚ διορισμού), πήραμε τηλέφωνο στο ΑΣΕΠ, στο τμήμα που εξέτασε τις ενστάσεις και ζητήσαμε διευκρινήσεις. Μας επανέλαβαν ότι αυτοί ασχολούνται μόνο με την διεξαγωγή του διαγωνισμού και ότι υπεύθυνο είναι το ΥΠΕΠΘ για το γεγονός αυτό.

Μας εξέφρασαν ακόμη την έκπληξή τους πώς το ΝΣΚ εξέδωσε τέτοια γνωμοδότηση εφ` όσον αυτοί που δεν είχαν τα τυπικά προσόντα της προκήρυξης δεν σημείωσαν πάνω σε αυτή ότι δεν επιφυλάσσονται για τους όρους της, καθώς και την ελαφρότητα με την οποία το ΝΣΚ καταστρατήγησε τους όρους του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ!

Μάλιστα, όταν συμμετέχεις σε ένα διαγωνισμό, συμμορφώνεσαι πλήρως με τους όρους της προκύρηξής του, εκτός και αν επιφυλαχθείς γι` αυτούς. Μόνο τότε δικαιούσαι εκ των υστέρων να τους αμφισβητήσεις (σύμφωνα με τα λόγια των υπευθύνων του ΑΣΕΠ). Είναι κρίμα που δεν μπόρεσα να μαγνητοφωνήσω τη συνομιλία να σας τη διανείμω.

Οι υπεύθυνοι του ΑΣΕΠ αφού αναγνώρισαν το δίκαιο του αιτήματός μας και γελώντας (κυριολεκτικά) με την αυθαίρετη και νομικά ατεκμηρίωτη γνωμοδότηση του ΝΣΚ..., μας παρέπεμψαν στο Τμήμα Διορισμών / Τμήμα Α` του ΥΠΕΠΘ για να εντοπίσουμε τι πραγματικά έγινε.

Οι υπάλληλοι του ΥΠΕΠΘ με τους οποίους συνομιλήσαμε τηλεφωνικώς, μας δήλωσαν ότι αυτοί έπραξαν σύμφωνα με το νόμο και γι` αυτό δεν διόρισαν τα άτομα που δεν είχαν τα τυπικά προσόντα που όριζε η προκήρυξη. Όταν τους είπαμε ότι έχουμε στα χέρια μας το ΦΕΚ διορισμού των ατόμων αυτών (ΦΕΚ 97/17.4.2002) μας δήλωσαν ότι ο διορισμός τους έγινε με υπουργική απόφαση (30108/Δ2/21.3.2002) η οποία βασίστηκε στην γνωμοδότηση του ΝΣΚ.

Και ερχόμαστε στο σήμερα.

Η προκήρυξη 25/1Π/2002 που αφορά το διαγωνισμό για τους εκπαιδευτικούς, της οποίας τα αποτελέσματα μόλις πριν λίγες μέρες ανακοινώθηκαν, στο τέλος της παραγράφου II που περιγράφει τα προσόντα διορισμού ζητάει και αυτή 16μηνη προϋπηρεσία μέχρι το 1996. Αναφέρει όμως και το εξής σημαντικό: "Προσοχή. Όσοι υποψήφιοι δεν έχουν τον κατάλληλο για διορισμό βασικό τίτλο σπουδών, αποκλείονται τελικώς από τη διαδικασία έστω και αν μετάσχουν στις εξετάσεις και ανεξαρτήτως του τελικού βαθμού του οποίου θα λάβουν σε αυτές." Η παράγραφος αυτή προφανώς προσπαθεί να μην επιτρέψει και φέτος να γίνει ό,τι έγινε το 2001.

Δηλώνει όμως και κάτι άλλο σημαντικό. Ότι το ΥΠΕΠΘ για πρώτη φορά αναγνωρίζει, έστω και έμμεσα, ότι όλοι οι πτυχιούχοι Πληροφορικής, ως έχοντες τα "πλήρη προσόντα διορισμού" προηγούνται κατά το διορισμό έναντι των μη πτυχιούχων Πληροφορικής, σύμφωνα με την απόφαση 3470/1999 του Συμβουλίου της Επικρατείας αλλά και την απόφαση 14/2002 του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών. Και δε σταματά εκεί, αλλά αναγνωρίζει ότι απαραίτητο προσόν διορισμού είναι ο Βασικός Τίτλος Σπουδών στο γνωστικό αντικείμενο, σύμφωνα βέβαια με τις αποφάσεις προηγούμενου Συνεδρίου της ΟΛΜΕ.

Δυστυχώς ήταν αρκετοί αυτοί οι οποίοι χωρίς να έχουν τα τυπικά προσόντα, συμμετείχαν στο διαγωνισμό, και συμπεριλήφθηκαν στους πίνακες των επιτυχόντων. Ενδιαφέρονται μάλιστα να καταλάβουν θέσεις λειτουργών της Κοινωνίας της Πληροφορίας αδιαφορώντας για το αποτέλεσμα που θα έχει το εγχείρημά τους στα παιδιά μας.

Τι θα πρέπει να κάνουμε λοιπόν από εδώ και πέρα.

Άποψή μου είναι ότι πρέπει να γίνουν οι ενστάσεις στο ΑΣΕΠ σύμφωνα με το άρθρο της 16 Μαΐου 2003 που δημοσιεύεται στον ιστοχώρο της Ένωσης Πληροφορικών Ελλάδας (Το άρθρο εδώ), αναφέροντας τα άτομα τα οποία αποδεδειγμένα συμμετείχαν χωρίς να έχουν τα τυπικά προσόντα. Πρέπει να γίνουν όμως και κάποιες άλλες κινήσεις:

  • Πρέπει να στείλουμε κάθε ένας από εμάς επιστολή στο ΥΠΕΠΘ (Μητροπόλεως 15 ΤΚ 10185 ΑΘΗΝΑ) υπ` όψιν του Υπουργού ΕΠΘ καθώς και του Τμήματος Διορισμών Β/θμιας / Τμήμα Α` ζητώντας την τήρηση της νομιμότητας. Κάτι ανάλογο μπορεί να κάνει και η ΕΠΕ αντιπροσωπεύοντας όλους της Πληροφορικούς της Ελλάδας.
  • Χρειάζεται το θέμα να πάρει ευρεία δημοσιότητα. Μόνο τότε ο ελληνικός Λαός θα αντιληφθεί την αδικία που γίνεται στο μέλλον των παιδιών του.