Όλα τα Άρθρα

Αναγκαία μέτρα για την αναβάθμιση της βασικής Πληροφορικής Παιδείας

Υπόμνημα του τοπικού παραρτήματος Καρδίτσας της ΕΠΕ προς τον Υπουργό

Παιδείας κ. Ευθυμίου το οποίο επιδόθηκε στον Υπουργό κατά την επίσκεψή του

στην Καρδίτσα την Κυριακή 7 Νομεβρίου 2003.

ΥΠΟΜΝΗΜΑ

ΠΡΟΣ: κ. Πέτρο Ευθυμίου, Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων

ΘΕΜΑ: Αναγκαία μέτρα για την αναβάθμιση της βασικής Πληροφορικής Παιδείας

Καρδίτσα, 7 Δεκεμβρίου 2003

Η εισαγωγή της Πληροφορικής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση αποτέλεσε μια σημαντική πολιτική επιλογή που διαφημίστηκε ως έμπρακτη απόδειξη του ενδιαφέροντος της Πολιτείας να ανταποκριθεί στις ανάγκες των καιρών. Σταθμός σε αυτή την πορεία, ήταν αναμφισβήτητα η δημιουργία των κλάδων εκπαιδευτικών Πληροφορικής ΠΕ19 και ΠΕ20 προκειμένου να εμπλουτιστεί το εκπαιδευτικό δυναμικό των σχολείων με τους επιστήμονες της Πληροφορικής και να ξεπεραστεί η ερασιτεχνική εκπαίδευση των μαθητών στην Πληροφορική.

Όμως, με διάφορες διατάξεις μεταβατικού χαρακτήρα, το Υπουργείο Παιδείας, αφενός διόρισε πτυχιούχους άλλων κλάδων στους κλάδους της Πληροφορικής και αφετέρου αποθάρρυνε με διάφορα μέτρα τους Πληροφορικούς από το να διορίζονται στις θέσεις που τους ανήκουν. Αυτό έχει οδηγήσει σε αλλοίωση της φυσιογνωμίας των κλάδων ΠΕ19 και ΠΕ20, γεγονός που αποτελεί τροχοπέδη στην ομαλή εξέλιξη της Πληροφορικής Παιδείας και στην προσαρμογή της στις ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις. Περαιτέρω, η κατάληψη των θέσεων καθηγητών Πληροφορικής από πρόσωπα μειωμένων προσόντων έχει προκαλέσει δραματική υποβάθμιση των σχετικών μαθημάτων με άμεσο κόστος στην εκπαίδευση των μαθητών. Ως λογική συνέπεια, ανθεί η πληροφορική παραπαιδεία στην οποία πρωτοστατούν ποικιλώνυμα κέντρα ελευθέρων σπουδών, τα οποία επιχειρούν να καλύψουν το εκπαιδευτικό κενό, προσφέροντας διάφορα "προϊόντα" που απευθύνονται σε όλο το φάσμα των ενδιαφερομένων, από παιδιά προσχολικής ηλικίας (!) μέχρι υποστήριξη των αδαών "καθηγητών" που κατέλαβαν τις θέσεις των Πληροφορικών και δεν μπορούν να ανταποκριθούν στα καθήκοντά τους. Τελευταία μάλιστα ανθεί το εμπόριο βεβαιώσεων που έχουν βαφτίσει "διπλώματα" Πληροφορικής, παραπλανώντας την ελληνική κοινωνία για την αναγκαιότητα και την αξία τους, χωρίς το Υπουργείο Παιδείας να κάνει τίποτε για να προστατεύσει το κύρος των πτυχίων που το ίδιο απονέμει ή για να προστατεύσει τους ανυποψίαστους γονείς, μαθητές ή ανέργους.

Κανένα ουσιώδες επιχείρημα δεν υπάρχει που να δικαιολογεί τη συνέχιση αυτής της καταστροφικής πολιτικής:

Υπάρχει υπερεπάρκεια ενδιαφερομένων Πληροφορικών για στελέχωση των θέσεων αναπληρωτών και μονίμων καθηγητών Πληροφορικής. Πάνω από 400 αδιόριστοι Πληροφορικοί είναι εγγεγραμμένοι στους πίνακες αναπληρωτών ενώ δεκάδες είναι οι επιτυχόντες και μη διοριστέοι από τον τελευταίο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ. Χιλιάδες δε είναι οι ενδιαφερόμενοι που δεν μπορούν να εγγραφούν στον πίνακα Γ των αναπληρωτών διότι τελείως αδικαιολόγητα δεν προχωρείτε σε νέα προκήρυξη υποβολής σχετικών αιτήσεων.

Τα προγράμματα σπουδών των τμημάτων Πληροφορικής καλύπτουν όλα τα αναγκαία μαθήματα παιδαγωγικού και ανθρωπιστικού περιεχομένου που καθιστούν τους αποφοίτους τους ικανούς να διδάξουν τα μαθήματα της Πληροφορικής χωρίς επιπρόσθετη παιδαγωγική εκπαίδευση. Γι΄ αυτό η πρόσφατη ρύθμιση περί καθηγητικών σχολών και η εξαίρεση του κλάδου ΠΕ19 Πληροφορικής ΑΕΙ από αυτές, συνάντησε έντονες αντιδράσεις από τα τμήματα Πληροφορικής και βουλευτές όλων των κομμάτων.

Η ανεπάρκεια των πτυχιούχων άλλων κλάδων να υπηρετήσουν την Πληροφορική Παιδεία είναι αναμφισβήτητο γεγονός. Το αποδέχονται και οι ίδιοι ζητώντας την εξαίρεσή τους από τα προχωρημένα μαθήματα του κλάδου και απαιτώντας το διορισμό τους σε δημοτικά σχολεία(!) για να εξασφαλιστούν.

Αν το Υπουργείο Παιδείας ενδιαφέρεται πραγματικά για το μέλλον της ελληνικής νεολαίας και για το μέλλον της δημόσιας παιδείας, η οποία απειλείται με δραματική υποβάθμιση από την εμπορευματοποιημένη παραπαιδεία, οφείλει χωρίς άλλη καθυστέρηση να προχωρήσει σε όλες τις αναγκαίες ρυθμίσεις και στην εφαρμογή μέτρων που θα εξασφαλίζουν:

Την αναγνώριση όλων των τμημάτων Πληροφορικής ως καθηγητικών σχολών και την άρση όλων των περιορισμών και αποθαρρύνσεων για διορισμό των Πληροφορικών στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Την καθιέρωση του βασικού τίτλου σπουδών στην Πληροφορική ως αναγκαίου προσόντος διορισμού σε όλες τις θέσεις ωρομισθίων και αναπληρωτών καθηγητών Πληροφορικής καθώς και τη διατήρησή του προσόντος αυτού για το διορισμό σε θέσεις μονίμων καθηγητών Πληροφορικής.

Τη θεσμοθέτηση κρατικού Ενδεικτικού Χρήσης Υπολογιστών το οποίο θα απονέμεται με διαδικασίες αντίστοιχες του κρατικού πιστοποιητικού γλωσσομάθειας προσιτές σε όλους και άμεση λήψη μέτρων για την αντιμετώπιση της παραπλανητικής διαφήμισης των κέντρων ελευθέρων σπουδών.

Παραμένουμε στη διάθεσή σας για κάθε αναγκαία διευκρίνηση των προτάσεών μας.

ΕΠΕ, Τοπικό Παράρτημα Καρδίτσας