Κοινωνική και Επιστημονική απαίτηση για άμεση αναβάθμιση της Πληροφορικής Παιδείας στο Λύκειο

02/09/2013 Παλαιότητα 6 yrs
Κατηγορία: Επικαιρότητα

Κοινωνική και Επιστημονική απαίτηση για άμεση αναβάθμιση της Πληροφορικής Παιδείας στο Λύκειο


 

Το έγγραφο σε μορφή pdf

 

ΠΡΟΣ:
Πολιτική ηγεσία Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων

ΚΟΙΝ:
Βουλευτές Ελληνικού Κοινοβουλίου
Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
ΟΛΜΕ
Τμήματα Πληροφορικής Πανεπιστημιακού και Τεχνολογικού Τομέα Α.Ε.Ι. (βλ. Πίνακα που συνοδεύει την παρούσα επιστολή)
Μέσα Ενημέρωσης

 

ΘΕΜΑ: "Κοινωνική και Επιστημονική απαίτηση για άμεση αναβάθμιση της Πληροφορικής Παιδείας στο Λύκειο"

Αθήνα, 02-09-2013

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

στις 29/8/2013 κατατέθηκε στη διαρκή επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων της βουλής το σχέδιο νόμου για την αναδιάρθρωση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αφού τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από 12 έως 20 Αυγούστου 2013.

Παρά το εξαιρετικά σύντομο χρονικό διάστημα της διαβούλευσης, αλλά και την πλέον ακατάλληλη περίοδο που επιλέχθηκε, εβδομάδα Δεκαπενταύγουστου, η συμμετοχή σε αυτήν ήταν πρωτοφανής, αφού το πλήθος των παρεμβάσεων ξεπέρασε τις 3500, και η μεγάλη πλειοψηφία αυτών αφορούσε την πέρα από κάθε επιστημονική και παιδαγωγική λογική απουσία της επιστήμης της Πληροφορικής από το Γενικό Λύκειο. Πέρα όμως από την αυξημένη αριθμητικά συμμετοχή, ιδιαίτερη σημασία έχει η ποιοτική της διάσταση καθώς κατατέθηκαν ένα σύνολο τεκμηριωμένων απόψεων και προτάσεων τόσο από καθηγητικές και επιστημονικές ενώσεις, ακαδημαϊκούς, πανεπιστήμια και ειδικούς στις νέες τεχνολογίες, όσο και από απλούς πολίτες και μαθητές.

Σε αυτές τις παρατηρήσεις, απόψεις και προτάσεις που κατατέθηκαν, έγινε σαφές, με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο, ότι η υποβάθμιση της Πληροφορικής Παιδείας στο νέο Λύκειο είναι εξαιρετικά επιζήμια τόσο κοινωνικά όσο και οικονομικά, είναι επιστημονικά αλλά και πολιτικά απαράδεκτη και δεν μπορεί να αποτελεί επιλογή.

Με το πέρας της διαβούλευσης, η επιχειρηματολογία και η τεκμηρίωση των προτάσεων για την αναγκαιότητα της πληροφορικής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και στο επίπεδο του Λυκείου, είχαν σαν αποτέλεσμα τις αλλεπάλληλες ανεπίσημες ανακοινώσεις από την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας προς τα ΜΜΕ ότι η Πληροφορική θα είναι βασικό μάθημα του Λυκείου (www.esos.gr/article/eidisis-defterovathmia-ekpaidefsi/ypoyrgos=plhroforiki-ena-apo-ta-basika-mathimata-mexri-g-likioy, www.esos.gr/article/eidisis-defterovathmia-ekpaidefsi/pliroforiki-kai-treis-taxeis-likioy) και μάλιστα πανελλαδικώς εξεταζόμενο (www.esos.gr/article/eidisis-defterovathmia-ekpaidefsi/yfypoyrgos-pliroforiki-mathima-panelladikos-exetazomeno).

Δυστυχώς όμως, στο σχέδιο νόμου που κατατέθηκε στη διαρκή επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων της βουλής, ενώ προβλέπεται η καθιέρωση μαθήματος Πληροφορικής Γενικής Παιδείας, αυτό γίνεται χωρίς σχεδιασμό, με ανεπίτρεπτα πρόχειρο τρόπο καθώς:

ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ

 

  1. Για να επωφεληθούν οι μαθητές θα πρέπει το μάθημα της Πληροφορικής να έχει λογική συνέχεια και να παρέχει τη δυνατότητα ολοκληρωμένης και σταδιακής ανάπτυξης του αντικειμένου σε όλες τις τάξεις. Δηλαδή θα πρέπει να ενταχθεί ως υποχρεωτικό μάθημα γενικής παιδείας σε όλες τις τάξεις του Λυκείου, με κλιμακούμενο βαθμό εμβάθυνσης και δυσκολίας σε κάθε τάξη, όπως ακριβώς τα μαθηματικά, η φυσική, η νεοελληνική γλώσσα κλπ, αφού τεκμηριωμένα αποτελεί βασική γνώση που απαιτείται να έχει ο μαθητής στη σύγχρονη Κοινωνία της Πληροφορίας. Όμως το μάθημα δεν είναι καν υποχρεωτικό στην Α' τάξη του Λυκείου και δεν περιλαμβάνεται στα εξεταζόμενα μαθήματα των προαγωγικών εξετάσεων, ενώ είναι μόνο 1ώρα/εβδομάδα στην Β' τάξη το οποίο είναι ανεπαρκές.

  2. Στη Γ' τάξη ενώ το μάθημα είναι γενικής παιδείας, δεν περιλαμβάνεται στα εξεταζόμενα μαθήματα των απολυτήριων εξετάσεων και είναι μόνο 2 ώρες/εβδομάδα, όπως ήταν και το μάθημα Α.Ε.Π.Π. της Γ' τάξης του Ενιαίου Λυκείου, το οποίο είχε αρχικά σχεδιαστεί για 3 ώρες/εβδομάδα, αλλά παρόμοιες λογιστικές λογικές το περιόρισαν σε 2 ώρες/εβδομάδα, δημιουργώντας πολλά προβλήματα κατά τη διδασκαλία του.

  3. Επιπλέον, ανεξήγητη παραμένει και η εμμονή των συντακτών του σχεδίου νόμου, να μην επιτρέπουν στους μαθητές που ενδιαφέρονται για την εισαγωγή τους σε τμήματα Πληροφορικής, αλλά και στην πλειοψηφία των τμημάτων του Θετικού και Τεχνολογικού τομέα, να επιλέξουν να εξεταστούν, σε Πανελλαδικό επίπεδο, σε μάθημα της Πληροφορικής. Η εμμονή αυτή είναι ιδιαίτερα ύποπτη καθώς:

  • Ήδη παρέχεται η δυνατότητα επιλογής σε όλα τα μαθήματα άλλων επιστημονικών κλάδων μερικά από τα οποία αντιστοιχούν σε πολύ μικρότερο αριθμό τμημάτων.

  • Στο Επιστημονικό Πεδίο Εξειδίκευσης (Ε.Π.Ε.) Θετικών και Τεχνολογικών σπουδών, απαιτείται από τους μαθητές να παρακολουθήσουν πολλές ώρες Χημείας, ιδιαίτερα αυξημένες σε σχέση με τα προηγούμενα συστήματα (Δέσμες ή Ενιαίο), και να εξεταστούν σε Πανελλαδικό επίπεδο, ενώ το μάθημα της Χημείας απαιτείται σε πολύ λιγότερες από τις μισές σχολές που μπορούν να επιλέξουν. Υπενθυμίζουμε ότι από τη δεύτερη ομάδα προσανατολισμού (θετικών και τεχνολογικών επιστημών) ο μαθητής μπορεί να εισαχθεί σε πάνω από 200 τμήματα (κατά προσέγγιση αφού δεν έχουν οριστεί ακόμη, βλέπε άρθρο Ελευθεροτυπίας: www.enet.gr), 45 τουλάχιστον από τα οποία είναι τμήματα πληροφορικής, και στην πλειοψηφία των 200 αυτών τμημάτων, τα μαθήματα Αλγοριθμικής και Προγραμματισμού παρέχουν απαραίτητες γνώσεις και είναι στο βασικό πρόγραμμα σπουδών τους.

  1. Ενδεικτικό της υποβάθμισης της Πληροφορικής στο Γενικό Λύκειο είναι ότι στον προηγούμενο τύπο Λυκείου υπήρχαν 8 (οκτώ) ώρες Πληροφορικής (2 στην Α' τάξη, 2 στην Β' τάξη και 4 στην Γ' τάξη) και εξεταζόμενο Πανελλαδικώς μάθημα, ενώ στο σχέδιο νόμου, ακόμα και με τις παρεμβάσεις που έγιναν μετά τη διαβούλευση υπάρχουν μόνο 5 (πέντε) ώρες και κανένα μάθημα Πανελλαδικώς εξεταζόμενο.


ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ

 

  1. Στην Ομάδα Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών έχουν ενταχθεί 5 τομείς, ενώ σε όλες τις άλλες ομάδες έχει ενταχθεί είτε ένας, είτε το πολύ δύο τομείς. Αυτή η επιλογή δημιουργεί σωρεία προβλημάτων καθώς:

  • Δεν υπάρχουν αρκετές ώρες μαθημάτων, στην συγκεκριμένη ομάδα, ώστε οι μαθητές να διδαχθούν σε ικανοποιητικό βαθμό τα πέντε διαφορετικά αντικείμενα των σπουδών που μπορούν να επιλέξουν. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην υπάρχει μάθημα προσανατολισμού για την Πληροφορική, στο οποίο να μπορούν να διδαχθούν τις αρχές της επιστήμης και τις επιμέρους περιοχές της, στο γνωστικό πεδίο των οποίων εντάσσονται και οι ειδικότητες του τομέα που μπορούν να επιλέξουν, ενώ αντιθέτως έχει τα αντίστοιχα μαθήματα για τους άλλους τέσσερις τομείς (αρχές μηχανολογίας, αρχές ηλεκτρολογίας και ηλεκτρονικής, τεχνικό σχέδιο). Μάλιστα δεν υπάρχουν αρκετές ώρες ούτε για να διδαχθούν οι Εφαρμογές Πληροφορικής 4 ώρες όπως είναι σε όλες τις ομάδες.

  • Οι μαθητές που επιθυμούν να ακολουθήσουν έναν τομέα είναι υποχρεωμένοι να παρακολουθήσουν τα μαθήματα άλλων τεσσάρων τομέων οι οποίοι μπορεί να μην τους ενδιαφέρουν ή ακόμα χειρότερα, να τους αποθαρρύνει να επιλέξουν την συγκεκριμένη ομάδα.

Είναι σαφές ότι η λύση σε αυτό είναι να διαχωριστεί η ομάδα σε 2 ομάδες ή να μεταφερθεί ο τομέας Πληροφορικής σε μία άλλη ομάδα όπως αυτή της Διοίκησης και Οικονομίας.

  1. Ενώ έχει γίνει η εισαγωγή του μαθήματος της Πληροφορικής (Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ), ως μάθημα γενικής παιδείας, στη Β' και Γ' τάξη του Τεχνολογικού, το μάθημα διδάσκεται μόνο για μία ώρα/εβδομάδα κάτι το οποίο δεν παρέχει τη δυνατότητα ολοκληρωμένης και σταδιακής ανάπτυξης του αντικειμένου όπως θα έπρεπε να γίνεται σε ένα μάθημα γενικής παιδείας, το οποίο μάλιστα θα αποτελέσει και σημαντικό εφόδιο για την συνέχιση των σπουδών τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευσης σε όποιον τομέα και να σπουδάζουν.


Θεωρούσαμε ότι μετά από την πρωτοφανή αριθμητικά αλλά ποιοτικά συμμετοχή στη διαβούλευση και τις χιλιάδες παρατηρήσεις, απόψεις και προτάσεις που κατατέθηκαν, δεν θα υπήρχε η ανάγκη να ξαναεπικοινωνήσουμε μαζί σας για τα ίδια θέματα. Θεωρούσαμε ότι το σχέδιο νόμου θα ενσωμάτωνε τις προτάσεις μας ώστε, στο Γενικό και Τεχνολογικό Λύκειο, να έχουμε επιτέλους την αναγκαία αναβαθμισμένη Πληροφορική Παιδεία που απαιτεί η κοινωνία (1kesyp-v.thess.sch.gr/ereynes/110320_ereyna_gnwmhs_neo_lykeio.pdf) και ένα σύγχρονο Δημόσιο σχολείο. Δυστυχώς οι απαραίτητες αλλαγές δεν έγιναν αλλά και όσες έγιναν, δεν προήλθαν από τον απαραίτητο σχεδιασμό και διαπνέονται από μία λογιστική λογική. Θα πρέπει, σε ένα σχέδιο νόμου για το νέο Λύκειο, να διασφαλιστεί η παροχή ίσων ευκαιριών και ίσων επιλογών σε όλους τους επιστημονικούς τομείς. Όχι αποκλεισμοί, Όχι σκοπιμότητες μικροπολιτικής σημασίας. Ειδάλλως όποια θετική προσπάθεια και αν ξεκινήσει δεν θα αποφέρει τα αναμενόμενα αποτελέσματα, αλλά θα διατηρήσει τις στρεβλώσεις του παρελθόντος.

Γι' αυτό, σας καλούμε για άλλη μια φορά να πάρετε τις απαραίτητες πρωτοβουλίες ώστε να γίνουν οι συγκεκριμένες τροποποιήσεις - βελτιώσεις επί του σχεδίου νόμου, στη λογική που αναπτύχθηκε και στο κοινό υπόμνημα που κατέθεσαν στη διαβούλευση οι ενώσεις πληροφορικών (www.epe.org.gr/showarticle.jsp).

Ζητάμε λοιπόν, ως απολύτως αναγκαία τα εξής:

ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ (άρθρα 2, 3, 4)

 

  1. (άρθρο 2) Υποχρεωτικό μάθημα γενικής παιδείας Επιστήμη Υπολογιστών/Εφαρμογές, δύο (2) ωρών, στην Α' τάξη. (Το μάθημα που υπάρχει στο κατατεθέν σχέδιο νόμου δεν είναι υποχρεωτικό).

  2. (άρθρο 2) Υποχρεωτικό μάθημα γενικής παιδείας Επιστήμη Υπολογιστών , δύο (2) ωρών, στην Β' τάξη. (Το μάθημα που υπάρχει στο κατατεθέν σχέδιο νόμου είναι μόνο μία (1) ώρα. Ενδεικτικό της προχειρότητας είναι ότι το μονόωρο αυτό προστέθηκε μετά την διαβούλευση και η ώρα αφαιρέθηκε από το μάθημα Ερευνητική Εργασία, με αποτέλεσμα οι ώρες και για τα 2 μαθήματα να είναι ανεπαρκής.)

  3. (άρθρο 2) Υποχρεωτικό μάθημα γενικής παιδείας Επιστήμη Υπολογιστών, δύο (2) ωρών, στην Γ' τάξη. (Το μάθημα υπάρχει ήδη στο κατατεθέν σχέδιο νόμου.)

  4. (άρθρο 3) Τα μαθήματα Πληροφορικής της Α' και Β΄ τάξης να είναι εξεταζόμενα στις γραπτές προαγωγικές εξετάσεις και το μάθημα Πληροφορικής της Γ' τάξης να είναι εξεταζόμενο στις γραπτές απολυτήριες εξετάσεις. (Τα μαθήματα στο κατατεθέν σχέδιο νόμου δεν είναι εξεταζόμενα στην Α' και Γ' Λυκείου.)

  5. (άρθρο 2) Στην Γ' τάξη, η Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών να μετονομαστεί σε Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών και Τεχνολογικών Σπουδών, και στο (γ) να μπει (όπως είναι και στο (β)) "γ) Χημεία έξι (6) ώρες, ή Επιστήμη Υπολογιστών/Προγραμματισμός έξι (6) ώρες (για τις Τεχνολογικές Επιστήμες)".

  6. (άρθρο 4) Το Επιστημονικό Πεδίο Εξειδίκευσης (Ε.Π.Ε.) - Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες να διαχωριστεί σε 2 διακριτά Επιστημονικά Πεδία Εξειδίκευσης, το Ε.Π.Ε. - Θετικές Επιστήμες το οποίο θα είναι όπως το τρέχον (δηλαδή Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, Μαθηματικά, Φυσική και Χημεία) και το Ε.Π.Ε. - Τεχνολογικές Επιστήμες στο οποίο θα εξετάζονται τα μαθήματα Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, Μαθηματικά, Φυσική και Επιστήμη Υπολογιστών/Προγραμματισμός.

Όσον αφορά τις τελευταίες 2 αλλαγές (5 και 6), που αφορούν τις εξετάσεις σε πανελλήνιο επίπεδο για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, πρέπει να επισημανθεί ότι πέρα από την ανισότητα που υπάρχει στην κατανομή των τμημάτων ανά ομάδα προσανατολισμού, αφού στην δεύτερη ομάδα υπάρχουν υπερδιπλάσιες επιλογές από τις άλλες ομάδες, είναι επιτακτική ανάγκη η Πληροφορική - Προγραμματισμός να αποτελεί επιλογή για τους μαθητές που έχουν ιδιαίτερες ικανότητες και επιθυμούν να εισαχθούν σε σχετικά τμήματα. Ταυτόχρονα είναι μια επιπλέον δυνατότητα η οποία δεν επηρεάζει το αρχικό σκεπτικό περί 4 (τεσσάρων) μόνο εξεταζόμενων μαθημάτων αφού ως επιλογή δεν επιφέρει οποιοδήποτε άλλο κόστος στο γενικότερο σχεδιασμό και ήδη γίνεται για άλλους επιστημονικούς κλάδους. Η κατανομή των σχολών ανάμεσα στις θετικές και τις τεχνολογικές επιστήμες μπορεί να γίνεται και με τη σύμφωνη γνώμη των τμημάτων ΑΕΙ - ΤΕΙ τα οποία θα επιλέγουν ποιο μάθημα θεωρούν απαραίτητο (Χημεία ή Πληροφορική) για τη συνέχιση των σπουδών των μαθητών στο συγκεκριμένο τμήμα.

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ (άρθρα 8, 9)

  1. (άρθρο 8) Διαχωρισμός της Ομάδας Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών σε δύο τουλάχιστον διαφορετικές ομάδες και μεταφορά του Τομέα Πληροφορικής σε μία από τις ομάδες αυτές. Είναι πρακτικά αδύνατον μία ομάδα προσανατολισμού να περιλαμβάνει πέντε (5) τομείς και να μπορούν να διδαχθούν όλα τα απαραίτητα μαθήματα για να γνωρίσει ο μαθητής το γνωστικό επιστημονικό πεδίο κάθε τομέα.

  2. (άρθρο 9) Στην νέα ομάδα που θα περιλαμβάνεται ο Τομέας Πληροφορικής, να προστεθεί το μάθημα Αρχές Επιστήμης Υπολογιστών, 3 (τριών ωρών) όπου θα μπορούν οι μαθητές να γνωρίσουν τις αρχές τις επιστήμης Υπολογιστών και τις επιμέρους περιοχές της, στο γνωστικό πεδίο των οποίων εντάσσονται και οι ειδικότητες του τομέα που μπορούν να επιλέξουν, όπως γίνεται και στους άλλους τομείς.

  3. (άρθρο 9) Το μάθημα Εφαρμογές Πληροφορικής θα πρέπει να είναι σε όλες τις ομάδες προσανατολισμού 4 (τεσσάρων) ωρών και όχι σε κάποιες να είναι 4 (τεσσάρων) και σε άλλες 2 (δύο) ωρών, όπως είναι στο κατατεθέν σχέδιο νόμου.

  4. (άρθρο 9) Στην Β' και Γ' τάξη το μάθημα γενικής παιδείας Επιστήμη Υπολογιστών (στο κατατεθέν σχέδιο έχει τίτλο "Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης Υπολογιστών") θα πρέπει να είναι 2 (δύο) ωρών όπως ακριβώς και στο Γενικό Λύκειο και όχι μονόωρο.

  5. (άρθρο 9) Η αναφορά στην παράγραφο 2, ότι "Τα μαθήματα ειδικότητας αποτελούνται, κατά προσέγγιση, από 50% θεωρητικό μέρος και 50% εργαστηριακό." δεν αντιστοιχεί πάντοτε στην πραγματικότητα και μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα κατά τον καθορισμό των διδακτικών ωρών με υπουργική απόφαση όπως καθορίζεται στην υποπαράγραφο 2, β παρακάτω. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στον τομέα Πληροφορικής στην Β' τάξη, η αναλογία των εργαστηριακών μαθημάτων θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 60% έναντι 40% των θεωρητικών, ενώ στην Γ' τάξη τουλάχιστον 70% έναντι 30% των θεωρητικών.


Για την καλύτερη ενημέρωσή σας, όσον αφορά την τεκμηρίωση των προτάσεών μας, ακολουθεί:

 

  1. Παράρτημα με συνδέσμους σε παρεμβάσεις, προτάσεις, θέσεις (ορισμένες από τις οποίες έγιναν κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης) που ζητούν την ουσιαστική αναβάθμιση της Πληροφορικής Παιδείας στο Γενικό και Τεχνολογικό Λύκειο.

  2. Παράρτημα με σύγκριση των ωρών μαθημάτων της Γ' τάξης, που εξετάζονταν σε Πανελλαδικό επίπεδο για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στην Θετική και Τεχνολογική, στο κατατεθέν σχέδιο νόμου, στο Ενιαίο Λύκειο και στο Λύκειο με τις Δέσμες. Στο παράρτημα αυτό φαίνεται ξεκάθαρα η υποβάθμιση της Πληροφορικής Παιδείας.


Είμαστε στη διάθεσή σας, για την παροχή επεξηγήσεων καθώς και πλήρους τεκμηρίωσης για όλες τις προτάσεις μας.

Το Συντονιστικό Συμβούλιο του Εργασιακού Τομέα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

της Ένωσης Πληροφορικών Ελλάδας

(www.epe.org.gr, info@epe.org.gr)

 

 

Νίκος Κατσάλης (katsalis@sch.gr)


Αλεξάκος Φώτης

(falexakos@hol.gr)

 

 

 

 

Παράρτημα Παρεμβάσεων για την αναβάθμιση της Πληροφορικής

 

  1. Έρευνα του Υπουργείου Παιδείας το 2011, που κατατάσσει την Πληροφορική ως 4ο βασικό μάθημα στο ελληνικό σχολείο (goo.gl/pL1Jz3). Στην εν λόγω έρευνα, στο ερώτημα "ποια μαθήματα πρέπει να είναι υποχρεωτικά και ποια επιλογής", η Πληροφορική επιλέγεται ως τέταρτη στην σειρά ως υποχρεωτικό μάθημα.

  2. Κοινή πρόταση των Ενώσεων Πληροφορικής Π.Ε.ΚΑ.Π., Ε.Π.Ε., Ε.Π.Υ., Ε.Μη.Π.Ε.Ε. στη διαβούλευση (goo.gl/7dZaK9)

  3. Παρέμβαση Ε.Τ.Π.Ε.Ε. στη διαβούλευση (goo.gl/TjoLSr)

  4. Πρόταση σχολικών συμβούλων Πληροφορικής (goo.gl/cDqOIM)

  5. Παρέμβαση από την Ε.Ε.Λ./Λ.Α.Κ. στη δημόσια διαβούλευση για το νέο εκπαιδευτικό σύστημα (goo.gl/fKUCQO)

  6. Επιστολή 95 πανεπιστημιακών δασκάλων στον Υπ. Παιδείας για την Πληροφορική στο Λύκειο (goo.gl/CittVH)

  7. Επιστολή 22 πανεπιστημιακών του τμήματος Επιστήμης Υπολογιστών του Πανεπιστημίου Κρήτης (goo.gl/FQ8F0H)

  8. Ανοικτή Επιστολή προς τον Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων κ. Κ. Αρβανιτόπουλο Τμήματος Πληροφορικής του Α.Π.Θ. (www.epe.org.gr/showarticle.jsp)

  9. Επιστολή και κατάθεση στη Διαβούλευση διαμαρτυρίας από το τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του ΕΚΠΑ (www.di.uoa.gr/announcements/undergraduate/876)

  10. Ανακοίνωση του Τμήματος Μηχανικών Η/Υ και Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Πατρών για το Νέο Λύκειο (www.epe.org.gr/showarticle.jsp)

  11. Επιστολή στον υπ. Παιδείας του Πρύτανη του Πολυτεχνείου Κρήτης για το μάθημα της Πληροφορικής (www.epe.org.gr/showarticle.jsp)

  12. Ανακοίνωση του Τμήματος Μηχανικών Πληροφορικής του Αλεξάνδρειου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Θεσσαλονίκης για την Πληροφορική στη Β/βάθμια εκπαίδευση (www.epe.org.gr/showarticle.jsp)

  13. Ψήφισμα του Τμήματος Εφαρμοσμένης Πληροφορικής της Σχολής Επιστημών Πληροφορίας του Πανεπιστημίου Μακεδονίας ()

  14. Ανακοίνωση του τμήματος ΗΜΜΥ του Παν. Θεσσαλίας για την Πληροφορική στη Β' βάθμια εκπαίδευση (www.esos.gr/article/eidisis-tritovathmia-ekpaidefsi/tmhma-hmmy-panepisthmnuio-thessalias-plhroforiki)

  15. Επιστολή 202 καθηγητών πληροφορικής σε βουλευτές (goo.gl/p424lu)

  16. Παρέμβαση του διεθνούς φήμης καθηγητή, στο Berkeley των Η.Π.Α., κ. Χρίστου Παπαδημητρίου (goo.gl/ob6g0D)

  17. Η πληροφορική στα σχολεία: Άρθρο του Ευρωβουλευτή Καθηγητή Ιωάννη Α. Τσουκαλά (www.esos.gr/article/apopseis/pliroforiki-sxoleia)

  18. Δήλωση του καθηγητή (ΜΙΤ) κ. Κωνσταντίνου Δασκαλάκη για το μάθημα της Πληροφορικής (www.esos.gr/article/eidisis-defterovathmia-ekpaidefsi/dilosdi-kathigiti-mit-daskalaki-mathima-pliroforikis)

  19. Η πορεία προς την Κοινωνία της Πληροφορίας και η σπουδαιότητα αναβάθμισης της Πληροφορικής στο Τεχνολογικό Λύκειο (www.epe.org.gr/showarticle.jsp)

  20. Επιστολή Μίνας Θεοφιλάτου προς φορείς Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Πληροφορική Παιδεία (www.epe.org.gr/showarticle.jsp)

  21. Παρέμβαση ευρωβουλευτή Γερμανίας κ. Χατζημαρκάκη στην Ε.Ε. (goo.gl/kZoIt0)

  22. Θέσεις κόμματος Ανεξάρτητων Ελλήνων (goo.gl/gLyQKS)

  23. Θέσεις κόμματος ΔΗΜ.ΑΡ. (goo.gl/CLUudk)


Σύγκριση Πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης στους διάφορους τύπους Λυκείου (Ενιαίο, Δέσμες)

Στο πρόγραμμα σπουδών του προηγούμενου τύπου Λυκείου, Ενιαίο Λύκειο, υπήρχαν 8 (οκτώ) ώρες Πληροφορικής (2 στην Α' τάξη, 2 στην Β' τάξη και 4 στην Γ' τάξη) από τις οποίες 2 ώρες, μάθημα Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον, ήταν μάθημα Πανελλαδικώς Εξεταζόμενο.

Στο κατατεθέν σχέδιο νόμου, ακόμα και μετά από χιλιάδες σχόλια και παρεμβάσεις Επιστημονικών και Καθηγητικών ενώσεων, Ακαδημαϊκών των τμημάτων Πληροφορικής της χώρας, επιφανών και καταξιωμένων επιστημόνων σε όλο τον κόσμο, εμπειρογνωμόνων σε θέματα τεχνολογικής ανάπτυξης αλλά και πολιτικών, υπάρχουν μόνο 5 (πέντε) ώρες και κανένα μάθημα Πανελλαδικώς εξεταζόμενο.

Υπενθυμίζουμε ότι τα τμήματα που μπορεί να επιλέξει ο μαθητής στην Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών θα είναι περίπου 200 (κατά προσέγγιση αφού δεν έχουν οριστεί ακόμη, βλέπε άρθρο Ελευθεροτυπίας: www.enet.gr), 45 τουλάχιστον από τα οποία είναι τμήματα πληροφορικής, και στην πλειοψηφία των 200 αυτών τμημάτων, τα μαθήματα Αλγοριθμικής και Προγραμματισμού παρέχουν απαραίτητες γνώσεις και είναι στο βασικό πρόγραμμα σπουδών.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι η υποβάθμιση της Πληροφορικής Παιδείας είναι διαχρονική, αν αναλογιστεί κανείς ότι πολλά από τα μαθήματα που υπήρχαν ήταν επιλογής, δεν μετρούσαν στον μέσο όρο, δεν υπήρχε η μέριμνα επικαιροποίησης του περιεχόμενου τους παρά τη ραγδαία εξέλιξη της επιστήμης, υπάρχουν σοβαρά προβλήματα με τις αναθέσεις και τα εργαστήρια, οι επιλογές που γίνονται στο κατατεθέν νομοσχέδιο συντελούν στην ουσιαστική διάλυση και εξοβελισμό της από το Γενικό Λύκειο.

Στον πίνακα που ακολουθεί φαίνονται οι ώρες των άλλων μαθημάτων της Θετικής και Τεχνολογικής κατεύθυνσης που ήταν εξεταζόμενα στους διάφορους τύπους Λυκείου. Όπως μπορεί να δει κανείς από τον πίνακα, έχουμε για τα υπόλοιπα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα της Θετικής και Τεχνολογικής κατεύθυνσης:

Πίνακας πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων, Θετικής και Τεχνολογικής κατεύθυνσης, ανά τύπο Λυκείου

Μαθηματικά

  1. Σε σχέση με το Ενιαίο Λύκειο, έχουμε μία αύξηση από 7 ώρες στο Ενιαίο σε 8 ώρες στο κατατεθέν σχέδιο νόμου.

  2. Σε σχέση με τις Δέσμες, έχουμε τις ίδιες ώρες (8 ώρες) και στις δέσμες και στο κατατεθέν σχέδιο νόμου. Φυσικά στην πραγματικότητα έχουμε σημαντική αύξηση αφού στην Ομάδα Προσανατολισμού Οικονομικών-Πολιτικών-Κοινωνικών και Παιδαγωγικών σπουδών διδάσκονται 8 ώρες από 4 που ήταν παλιά στην 4η Δέσμη.

Φυσική

  1. Σε σχέση με το Ενιαίο Λύκειο, έχουμε μία αύξηση από 4 ώρες στο Ενιαίο σε 6 ώρες στο κατατεθέν σχέδιο νόμου.

  2. Σε σχέση με τις Δέσμες, έχουμε μία αύξηση από 5 ώρες στις δέσμες σε 6 ώρες στο κατατεθέν σχέδιο.

Χημεία

  1. Σε σχέση με το Ενιαίο Λύκειο, έχουμε μία αύξηση από 2 ώρες στο Ενιαίο σε 6 ώρες στο κατατεθέν σχέδιο νόμου. Δηλαδή τριπλασιασμός των ωρών.

  2. Σε σχέση με τις Δέσμες, έχουμε μία αύξηση από 3 ώρες στις δέσμες σε 6 ώρες στο κατατεθέν σχέδιο. Δηλαδή διπλασιασμός των ωρών.


Βιολογία

 

  1. Σε σχέση με το Ενιαίο Λύκειο, έχουμε μία αύξηση από 3 ώρες στο Ενιαίο σε 8 ώρες στο κατατεθέν σχέδιο νόμου. Δηλαδή υπερδιπλασιασμός των ωρών.

  2. Σε σχέση με τις Δέσμες, έχουμε μία αύξηση από 4 ώρες στις δέσμες σε 8 ώρες στο κατατεθέν σχέδιο. Δηλαδή διπλασιασμός των ωρών.


Βλέπουμε λοιπόν ότι, σε ορισμένες περιπτώσεις, έχουμε υπερδιπλασιασμό των ωρών συγκεκριμένων μαθημάτων, οι γνώσεις των οποίων δεν απαιτούνται στα περισσότερα από τα τμήματα που μπορούν να δηλωθούν από το Επιστημονικό Πεδίο Εξειδίκευσης (Ε.Π.Ε.) - Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες, σε αντίθεση με τα μαθήματα Πληροφορικής όπου έχουμε σημαντική υποβάθμιση.

 

Πίνακας τμημάτων Πληροφορικής

 

  1. Βιομηχανικής Πληροφορικής, Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Καβάλας

  2. Επιστήμης και Τεχνολογίας Τηλεπικοινωνιών, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου

  3. Επιστήμης και Τεχνολογίας Υπολογιστών, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου

  4. Επιστήμης Υπολογιστών, Πανεπιστήμιο Κρήτης

  5. Εφαρμοσμένης Πληροφορικής, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας

  6. Εφαρμοσμένης Πληροφορικής και Πολυμέσων, Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Κρήτης

  7. Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, (μόνο) Κατεύθυνση Ηλεκτρονικής και Ηλεκτρονικών Υπολογιστών, ΑΠΘ

  8. Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, (μόνο) Κατεύθυνση Πληροφορικής, ΕΜΠ

  9. Ηλεκτρονικών Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, Πολυτεχνείο Κρήτης

  10. Ηλεκτρονικών Υπολογιστικών Συστημάτων, Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Πειραιά

  11. Μηχανικών Η/Υ και Πληροφορικής, Πανεπιστήμιο Πατρών

  12. Μηχανικών Η/Υ Τηλεπικοινωνιών και Δικτύων, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

  13. Μηχανικών Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων, Πανεπιστήμιο Αιγαίου

  14. Μηχανικών Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας

  15. Πληροφορικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

  16. Πληροφορικής, Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας

  17. Πληροφορικής, Αλεξάνδρειο Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλονίκης

  18. Πληροφορικής, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο

  19. Πληροφορικής, Ιόνιο Πανεπιστήμιο

  20. Πληροφορικής, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών

  21. Πληροφορικής, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

  22. Πληροφορικής, Πανεπιστήμιο Πειραιά

  23. Πληροφορικής και Επικοινωνιών, Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Σερρών

  24. Πληροφορικής και Τεχνολογίας Υπολογιστών, Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Λαμίας

  25. Πληροφορικής και Τεχνολογίας Υπολογιστών, Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Δυτικής Μακεδονίας

  26. Πληροφορικής και Τηλεματικής, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο

  27. Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, Πανεπιστήμιο Αθηνών

  28. Πληροφορικής με εφαρμογές στη Βιοϊατρική, Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδας

  29. Τεχνολογίας Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου

  30. Τεχνολογίας Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Καλαμάτας

  31. Τεχνολογίας Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Λάρισας

  32. Τηλεπικοινωνιακών Συστημάτων και Δικτύων (Ναυπάκτου), Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Μεσολογγίου

  33. Ψηφιακών Συστημάτων, Πανεπιστήμιο Πειραιά