Όλα τα Άρθρα

Πιστοποίηση Επαγγελματικών Προσόντων Πληροφορικής

Απάντηση της ΕΠΕ στην επιστολή του Προέδρου του ΕΒΕΑ με την οποία πρότεινε να αναλάβει το ΕΒΕΑ την πιστοποίηση των επαγγελμάτων πληροφορικής στη χώρα μας

Αυτό το έγγραφο σε μορφή pdf

 

ΠΡΟΣ: Τον Πρόεδρο

και τα Μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου

του Εμπορικού

και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών

KOIN:
Κυρία Άννα

Διαμαντοπούλου, Υπουργό Παιδείας, Δια

Βίου Μάθησης & Θρησκευμάτων
Καθ. Ιωάννη Πανάρετο,

Υφυπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης &

Θρησκευμάτων
Καθ.

Εύη Χριστοφιλοπούλου, Υφυπουργό

Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης & Θρησκευμάτων
Καθ.

Βασίλειο Κουλαϊδή, Γ. Γραμματέα Παιδείας,

Δια Βίου Μάθησης & Θρησκευμάτων
Μέλη

Κοινοβουλίου
Συλλόγους και

Γραμματείες Τμημάτων Πληροφορικής

Ελλάδος (βλ. πίνακα τμημάτων Πληροφορικής

που συνοδεύει την παρούσα επιστολή)
Μέσα ενημέρωσης

Θέμα: Πιστοποίηση

Επαγγελματικών Προσόντων Πληροφορικής

Αθήνα, 1/7/2010

Αξιότιμες

Κυρίες / Αξιότιμοι Κύριοι,

Με

μεγάλη μας έκπληξη ενημερωθήκαμε για

την από 25/6/2010 επιστολή του Προέδρου του

ΕΒΕΑ προς το Υπουργείο Παιδείας, Δια

Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, με την

οποία πρότεινε να αναλάβει το ΕΒΕΑ την

πιστοποίηση των επαγγελμάτων πληροφορικής

στη χώρα μας, στο πλαίσιο της σχετικής

διαβούλευσης του Υπουργείου για τη

συγκρότηση του Εθνικού Πλαισίου

Επαγγελματικών Προσόντων, το οποίο θα

αντιστοιχεί με το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο

Προσόντων (ΕQF).

Επιτρέψτε

μας να παρατηρήσουμε ότι η εν λόγω

προσέγγιση είναι επιφανειακή, ενώ

ταυτόχρονα αναδεικνύει την προχειρότητα

των σχετικών προτάσεων, όπως άλλωστε

ισχύει και για άλλες προτάσεις που έχουν

έως τώρα δει το φως της δημοσιότητας. Ο

κλάδος της Πληροφορικής και των

Επικοινωνιών αντιμετωπίζεται από άλλους

επαγγελματικούς κλάδους όχι ως θεμέλιο

οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης

αλλά ως αντικείμενο λεηλασίας. Σε αυτό

το πνεύμα, δυστυχώς, κινείται και η

επιστολή του Προέδρου του ΕΒΕΑ αναφέροντας

χαρακτηριστικά:

Σημειώνουμε,

ότι τα προσόντα αυτά σε διάφορα επίπεδα,

δεν τα αποκτούν μόνο όσοι έχουν σπουδάσει

σε σχετικές σχολές Ανώτατες ή και άλλων

επιπέδων αλλά και άτομα που έχουν

σπουδάσει άλλα αντικείμενα ή και δεν

έχουν σπουδάσει καθόλου αλλά έχουν

σημαντική σχετική εμπειρία. Αυτήν την

εμπειρία και την συνάφειά της με κάθε

επίπεδο διοικητικών προσόντων μπορούν

να βεβαιώνουν με ελεγχόμενο τρόπο τα

μέλη μας. Ελπίζουμε ότι θα δεχτείτε την

πρότασή μας, που είναι σημαντική για

την ανάπτυξη των επιχειρήσεων όλης της

χώρας.”

Είναι

πραγματικά λυπηρό εν έτει 2010, τριάντα

και πλέον χρόνια μετά την έναρξη

λειτουργίας τμημάτων Πληροφορικής σε

Ελληνικά Πανεπιστήμια, να διατυπώνονται

ακόμη τέτοιες απόψεις που επιχειρούν

να εξισώσουν την “εμπειρία” με τους

τίτλους σπουδών που χορηγούν τα δεκάδες

τμήματα Πληροφορικής των Ελληνικών

Πανεπιστημίων και ΤΕΙ. Είναι επίσης

λυπηρό αυτή η άποψη να εμφανίζεται ως

πρόταση “που είναι σημαντική

για την ανάπτυξη των επιχειρήσεων όλης

της χώρας”.

Η υιοθέτηση αυτών των απόψεων βυθίζει

στο τέλμα την Ελληνική οικονομία και

ενισχύει το κύμα της τεχνολογικής

μετανάστευσης που αποψιλώνει τη χώρα

και, ιδίως, την Ελληνική περιφέρεια.

Μόνοι ωφελούμενοι από τέτοιες προσεγγίσεις

είναι οι χώρες υποδοχής των

επιστημόνων-μεταναστών οι οποίες

καρπώνονται την υψηλού επιπέδου εργασία

τους χωρίς να έχουν καταβάλλει το κόστος

των τεράστιων επενδύσεων για τη μόρφωσή

τους. Ας το λάβουν αυτό υπόψη τους όσοι

παραδοσιακοί επαγγελματικοί φορείς

εξακολουθούν να λειτουργούν με τη λογική

του "διαίρει και βασίλευε" προκειμένου

να έχουν προνομιακή θέση στο ζήτημα των

επαγγελματικών θεμάτων που άπτονται

της πληροφορικής και των επικοινωνιών.

Οι φορείς αυτοί και τα πρόσωπα που τους

εκφράζουν πρέπει επιτέλους να λειτουργήσουν

με προτεραιότητα το κοινό καλό της

ελληνικής κοινωνίας, λαμβάνοντας υπόψη

τα παρακάτω σημαντικά γεγονότα:

  1. Η ΕΠΕ είναι ο μοναδικός επαγγελματικός φορέας πληροφορικής που περιλαμβάνει ως μέλη του, χωρίς διακρίσεις, όλους τους Πληροφορικούς της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας μας, αποφοίτων του Πανεπιστημιακού και του Τεχνολογικού Τομέα των ΑΕΙ (βλ. www.epe.org.gr/eggrafh.jsp).

  2. Η ΕΠΕ έχει πολυετή δραστηριότητα τόσο στο επιστημονικό όσο και στο επαγγελματικό πεδίο της πληροφορικής και των επικοινωνιών.

  3. Το ΕΒΕΑ, αλλά και τα υπόλοιπα ομόλογά του επιμελητήρια, δεν μπορεί να έχει κανένα εξειδικευμένο επιστημονικό αντικείμενο.

  4. Τα υπόλοιπα επιμελητήρια (ΤΕΕ, ΟΕΕ, κλπ) εγγράφουν ως μέλη τους μόνο ορισμένους Πληροφορικούς.

Η ΕΠΕ διαθέτει τόσο το ανθρώπινο δυναμικό

όσο και

την τεχνογνωσία να ανταπεξέλθει σε

οποιοδήποτε ρόλο σχετίζεται με την

πιστοποίηση των επαγγελματικών προσόντων

και τη διασφάλιση της σωστής άσκησης

των επαγγελμάτων της πληροφορικής και

των επικοινωνιών.

Επιπρόσθετα, το γεγονός ότι περιλαμβάνει

ως μέλη της όλους τους Πληροφορικούς

της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας

μας (απόφοιτοι Πανεπιστημίων και ΤΕΙ,

με πλήρη δικαιώματα εκλέγειν και

εκλέγεσθαι), της προσδίδει χαρακτηριστικά

πλήρους κάλυψης του κλάδου από πλευράς

επιστημονικής και επαγγελματικής. Αυτό

εξάλλου το έχει αποδείξει μέσα από τη

δράση της και τις προτάσεις της όλα αυτά

τα χρόνια:

Η

Ένωση Πληροφορικών Ελλάδας έχει ήδη

προτείνει τη θεσμοθέτηση του Εθνικού

Επιμελητηρίου Πληροφορικής και

Επικοινωνιών – ΕΘΕΠΕ

(http://www.epe.org.gr/various/EThEEP.zip) ως απαραίτητης

προϋπόθεσης για την αποτελεσματική

συμμετοχή του συνόλου των πληροφορικών

της Χώρας μας στο σχεδιασμό και την

εφαρμογή μιας Εθνικής Ψηφιακής

Στρατηγικής. Η ανυπαρξία ενός ενιαίου

φορέα επιμελητηριακής έκφρασης όλων

των πληροφορικών καθιστά προβληματική

κάθε προσπάθεια αντιμετώπισης των

στρεβλώσεων και των αντιεπιστημονικών

αντιλήψεων του παρελθόντος που κρατούν

ομήρους τους Πληροφορικούς και οδηγούν

στην υπανάπτυξη τη χώρα μας και στην

επικράτηση αντιπαραγωγικών και

αντιεπιστημονικών αντιλήψεων.

  • Μελέτη Επισκόπησης της Πληροφορικής (2006).

Στόχος

της μελέτης ήταν η απογραφή και η ανάλυση

του χώρου της Πληροφορικής, δίνοντας

έμφαση στην Ελληνική πραγματικότητα

και τις ιδιαιτερότητές της. Η μελέτη

αναδεικνύει τα προβλήματα, αλλά και τις

κατευθύνσεις στις οποίες θα πρέπει να

αναζητηθούν λύσεις οι οποίες θα έχουν

ευεργετικά αποτελέσματα τόσο στον

κλάδο, όσο και σε συνολικό επίπεδο για

την κάλυψη των σύγχρονων αναγκών της

χώρας μας. Το πλήρες κείμενο της μελέτης

είναι ηλεκτρονικά διαθέσιμο στη διεύθυνση

www.epe.org.gr/meleth/ .

  • Αξιολόγηση Προγραμμάτων Σπουδών Πληροφορικής (διαρκής αξιολόγηση από το 2003).

Τα

αποτελέσματα της αξιολόγησης των

προγραμμάτων σπουδών Πληροφορικής

είναι διαθέσιμα στη διεύθυνση

http://review.epe.org.gr.

  • Παρέμβαση της ΕΠΕ στη Διαβούλευση για τη Μελλοντική Στρατηγική ΕΕ 2020 COM(2009)647 (Ηλεκτρ. διαθέσιμη στο www.epe.org.gr/showarticle.jsp.

Σε

έγγραφο με τίτλο «Στρατηγική ΕΕ 2020», η

οποία προορίζεται να διαδεχθεί την

τρέχουσα Στρατηγική της Λισαβόνας, η

Ευρωπαϊκή Επιτροπή επεδίωξε να

συγκεντρώσει απόψεις ως προς τον τρόπο

με τον οποίο η ΕΕ μπορεί να ιεραρχήσει

τις προτεραιότητές της σε ένα δεκαετή

χρονικό ορίζοντα. Στο πλαίσιο αυτό, η

Ένωση Πληροφορικών Ελλάδας (ΕΠΕ), συνέβαλε

στη διαβούλευση καταγράφοντας τις

απόψεις των Ελλήνων Πληροφορικών

ιεραρχώντας τις προτεραιότητες που

απαιτούνται για την τρέχουσα δεκαετία,

με σκοπό:

  1. Την καταγραφή των αναγκαίων μέτρων που πρέπει να συμπεριληφθούν στην συζητούμενη Ευρωπαϊκή Ψηφιακή Στρατηγική στο πλαίσιο της Στρατηγικής ΕΕ 2020, προκειμένου να αρθούν οι στρεβλώσεις που παρατηρούνται στον κλάδο της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών και οφείλονται στα λάθη και τις παραλείψεις του παρελθόντος.

  2. Τη συνοπτική παρουσίαση των βασικών παραμέτρων της Ευρωπαϊκής Ψηφιακής Στρατηγικής.

  3. Τη διατύπωση καίριων προβληματισμών σχετικά με τη διαμόρφωση μιας μακρόπνοης «Υψηλής Ευρωπαϊκής Ψηφιακής Στρατηγικής», η οποία θα συνδέεται με τα μακροπρόθεσμα ευρωπαϊκά ενδιαφέροντα και την ανάγκη προάσπισης των θεμελιωδών ανθρώπινων δικαιωμάτων στη σύγχρονη πραγματικότητα.

  • Παρέμβαση της ΕΠΕ στην Προκαταρκτική Διαβούλευση για την αναμόρφωση του πλαισίου μελετών και έργων (Ηλεκτρ. διαθέσιμη στο www.epe.org.gr/showarticle.jsp.

Σε

συνέχεια σχετικής ανακοίνωσης του

Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και

Δικτύων, με την οποία ζητείται η άποψη

φορέων για θέματα που αφορούν στην

αναμόρφωση του πλαισίου μελετών και

έργων, όπως η βελτίωση της ποιότητας

των μελετών και των παρεχόμενων υπηρεσιών,

η διαφάνεια και την αξιοκρατία στις

αναθέσεις, καθώς και η μείωση του χρόνου

και του κόστους της διαδικασίας ανάθεσης

και εκπόνησης μελετών, η ΕΠΕ υπέβαλλε

τις απόψεις της, αναφορικά με τις μελέτες

και τα έργα Πληροφορικής και Επικοινωνιών.

  • Συγκρότηση Εθνικής Ψηφιακής Στρατηγικής (Ηλεκτρ. διαθέσιμη στο www.epe.org.gr/showarticle.jsp.

Η

Ένωση Πληροφορικών Ελλάδας έχει ήδη

καταθέσει της προτάσεις της για μια

Εθνική Ψηφιακή Στρατηγική, από το 2006.

Παρά την παρέλευση τόσων ετών, οι

προτάσεις παραμένουν ακόμη επίκαιρες.

Ιδιαίτερα κρίσιμη είναι κατά την άποψή

μας η ίδρυση Εθνικού Επιμελητηρίου

Πληροφορικής και Επικοινωνιών

(ΕΘ.Ε.Π.Ε.). Η ίδρυση του Επιμελητηρίου,

ειδικά στη σημερινή κρίσιμη συγκυρία

για τη χώρα μας, μπορεί να αποτελέσει

την ενέργεια που, μαζί και με άλλες

συμπληρωματικές

επιλογές, θα κάνει τη διαφορά για μια

"φυγή προς τα εμπρός". Εννοούμε

έναν επιστημονικό φορέα νέο, χωρίς

δεσμεύσεις με διάφορα συμφέροντα

οικονομικά ή άλλα. Το Εθνικό Επιμελητήριο

Πληροφορικής & Επικοινωνιών μπορεί

να διαμορφωθεί χωρίς οπισθοβαρή βαρίδια,

λαμβάνοντας υπόψη τα λάθη του παρελθόντος

άλλων αντίστοιχων φορέων. Να τονίσουμε

στο σημείο αυτό ότι, όπως τεκμηριώνεται

και από την πλήρη πρόταση που έχουμε

διατυπώσει (http://www.epe.org.gr/various/EThEEP.zip),

βασική μας αρχή είναι η απεμπλοκή από

αντιλήψεις εξασφαλισμένων χρηματοδοτήσεων

μέσω του Κρατικού Προϋπολογισμού, οι

οποίες οδηγούν σε αναποτελεσματικές

γραφειοκρατικές δομές, και η υιοθέτηση

της αρχής της ανταποδοτικότητας για

όλες τις υπηρεσίες που θα παρέχει το

ΕΘ.Ε.Π.Ε. στην Πολιτεία και την Κοινωνία.

Ως εκ τούτου, η πρόταση νόμου που έχουμε

διαμορφώσει δεν προκαλεί καμία επιβάρυνση

στον κρατικό προϋπολογισμό.

Κλείνοντας,

επισημαίνουμε ότι η πιστοποίηση των

επαγγελματικών προσόντων είναι πρωτίστως

θέμα παιδείας και αφορά κυρίως τον

επιστημονικό φορέα του αντίστοιχου

επαγγέλματος. Στο πλαίσιο

αυτό η Ένωση Πληροφορικών Ελλάδας, σε

συνέχεια σχετικών παρεμβάσεων

που έχει αποστείλει στα αρμόδια Υπουργεία,

στη Βουλή των Ελλήνων και τα κόμματα

του Ελληνικού Κοινοβουλίου, προετοιμάζει

σχετική παρέμβαση που αφορά την

πιστοποίηση των επαγγελματικών προσόντων

στον κλάδο Πληροφορικής και Επικοινωνιών

συνολικά. Την παρέμβαση αυτή θα καταθέσει

επισήμως και εγκαίρως στο πλαίσιο της

σχετικής διαβούλευσης του Υπουργείου

Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων

(βλ. www.opengov.gr/ypepth/.



Εκ μέρους του Διοικητικού Συμβουλίου


της Ένωσης Πληροφορικών Ελλάδας

 

Πίνακας

τμημάτων Πληροφορικής

  1. Βιομηχανικής Πληροφορικής, Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Καβάλας

  2. Επιστήμης και Τεχνολογίας Τηλεπικοινωνιών, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου

  3. Επιστήμης και Τεχνολογίας Υπολογιστών, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου

  4. Επιστήμης Υπολογιστών, Πανεπιστήμιο Κρήτης

  5. Εφαρμοσμένης Πληροφορικής, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας

  6. Εφαρμοσμένης Πληροφορικής και Πολυμέσων, Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Κρήτης

  7. Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, (μόνο) Κατεύθυνση Ηλεκτρονικής και Ηλεκτρονικών Υπολογιστών, ΑΠΘ

  8. Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, (μόνο) Κατεύθυνση Πληροφορικής, ΕΜΠ

  9. Ηλεκτρονικών Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, Πολυτεχνείο Κρήτης

  10. Ηλεκτρονικών Υπολογιστικών Συστημάτων, Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Πειραιά

  11. Μηχανικών Η/Υ και Πληροφορικής, Πανεπιστήμιο Πατρών

  12. Μηχανικών Η/Υ Τηλεπικοινωνιών και Δικτύων, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

  13. Μηχανικών Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων, Πανεπιστήμιο Αιγαίου

  14. Μηχανικών Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας

  15. Πληροφορικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

  16. Πληροφορικής, Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας

  17. Πληροφορικής, Αλεξάνδρειο Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλονίκης

  18. Πληροφορικής, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο

  19. Πληροφορικής, Ιόνιο Πανεπιστήμιο

  20. Πληροφορικής, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών

  21. Πληροφορικής, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

  22. Πληροφορικής, Πανεπιστήμιο Πειραιά

  23. Πληροφορικής και Επικοινωνιών, Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Σερρών

  24. Πληροφορικής και Τεχνολογίας Υπολογιστών, Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Λαμίας

  25. Πληροφορικής και Τεχνολογίας Υπολογιστών, Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Δυτικής Μακεδονίας

  26. Πληροφορικής και Τηλεματικής, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο

  27. Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, Πανεπιστήμιο Αθηνών

  28. Πληροφορικής με εφαρμογές στη Βιοϊατρική, Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδας

  29. Τεχνολογίας Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου

  30. Τεχνολογίας Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Καλαμάτας

  31. Τεχνολογίας Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Λάρισας

  32. Τηλεπικοινωνιακών Συστημάτων και Δικτύων (Ναυπάκτου), Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Μεσολογγίου

  33. Ψηφιακών Συστημάτων, Πανεπιστήμιο Πειραιά