Δελτίο Τύπου - "Τελικά, ποιοί διδάσκουν τί στη Δευτεροβάθμια;"

Τον τελευταίο καιρό έχει ξεκινήσει να γίνεται ξανά λόγος και να αναρτώνται άρθρα στο Διαδίκτυο σχετικά με το τι διδάσκεται και από ποιές ειδικότητες εκπαιδευτικών στα Λύκεια, ΕΠΑΛ και κυρίως Γυμνάσια της χώρας. Για παράδειγμα, η ανακοίνωση της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας (ΕΜΕ) με τίτλο «Τα Μαθηματικά να διδάσκονται από Μαθηματικούς» (http://is.gd/TX1eBF) της 25/8/2015, η οποία αναφέρεται και στην περυσινή απόφαση του ΥΠΟΠΑΙΘ με αριθμ. πρωτ. 137852/Γ2/02-09-2014, σχετικά με την Β’ ανάθεση των Μαθηματικών στο Γυμνάσιο.

Τον τελευταίο καιρό έχει ξεκινήσει να γίνεται ξανά λόγος και να αναρτώνται άρθρα στο Διαδίκτυο σχετικά με το τι διδάσκεται και από ποιές ειδικότητες εκπαιδευτικών στα Λύκεια, ΕΠΑΛ και κυρίως Γυμνάσια της χώρας. Για παράδειγμα, η ανακοίνωση της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας (ΕΜΕ) με τίτλο «Τα Μαθηματικά να διδάσκονται από Μαθηματικούς» (http://is.gd/TX1eBF) της 25/8/2015, η οποία αναφέρεται και στην περυσινή απόφαση του ΥΠΟΠΑΙΘ με αριθμ. πρωτ. 137852/Γ2/02-09-2014, σχετικά με την Β’ ανάθεση των Μαθηματικών στο Γυμνάσιο.

Θα θέλαμε, λοιπόν, να θυμίσουμε ότι τα Μαθηματικά διδάσκονται ως Β’ ανάθεση από άλλες ειδικότητες που δεν έχουν πτυχίο Μαθηματικών εδώ και πολλά χρόνια, όπως και οι Μαθηματικοί διδάσκουν σε Β’ ανάθεση Φυσική και Γεωγραφία χωρίς να έχουν αντίστοιχο τίτλο πτυχίου. Δυστυχώς, χρειάζεται ξανά να μνημονεύσουμε δύο σχετικά πρόσφατα κείμενά μας: http://is.gd/Jwhfv0 και http://is.gd/adp41i.

Σταχυολογούμε από αυτά τα ακόλουθα:

Ενώ σε παλιότερη ανακοίνωσή της ( http://www.hms.gr/node/866 ) η ΕΜΕ διαμαρτύρεται για το ότι στα Γυμνάσια μπορούν τα Μαθηματικά να διδάσκονται και από Πληροφορικούς (ΠΕ19-20) ως Β’ ανάθεση, δεν δείχνει να ενοχλείται καθόλου από το γεγονός ότι επί δεκαετίες αυτό γινόταν και από Γεωλόγους, Φυσικούς, Χημικούς κλπ. Αλήθεια, έχουν άραγε αναρωτηθεί στην ΕΜΕ αν π.χ. οι Χημικοί ή άραγε οι Πληροφορικοί διδάσκονται –σε προπτυχιακό επίπεδο- περισσότερα Μαθηματικά;

Δεν ξέρουμε αν ο λόγος για τον οποίο η ΕΜΕ σιωπούσε τότε, και για το οποίο και πάλι δεν γίνεται κανένας λόγος, είναι το γεγονός ότι οι ίδιοι οι καθηγητές Μαθηματικών μπορούν να διδάσκουν ως Β’ ανάθεση τα μαθήματα της Φυσικής και της Γεωγραφίας στο Γυμνάσιο - και αυτό μάλιστα όταν στα περισσότερα προγράμματα σπουδών των Μαθηματικών Τμημάτων διδάσκονται μόνο 1-2 μαθήματα Φυσικής και καθόλου Γεωγραφία. Επίσης, δεν είδαμε να αντιμετωπίζεται από την ΕΜΕ με την ίδια ευαισθησία το θέμα των εκατοντάδων Μαθηματικών που έχουν διοριστεί ως καθηγητές Πληροφορικής από τη δεκαετία του 1990 ακόμα, καθ' υπέρβαση κάθε επιστημονικής, εκπαιδευτικής και νομικής λογικής, αποκλείοντας αντίστοιχο αριθμό αποφοίτων τμημάτων Πληροφορικής που επιθυμούσαν να διδάξουν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Γνωρίζουν άραγε ότι πολλοί εκ των παραπάνω έχουν επανειλημμένα ζητήσει μετάταξη στον φυσικό τους κλάδο (ΠΕ03), χωρίς αυτό τους το αίτημα να έχει ικανοποιηθεί;

Επειδή, όμως, στην ΕΠΕ δεν πιστεύουμε ότι το λάθος διορθώνεται με νέο λάθος, ζητούμε για άλλη μια φορά, όπως και στις προαναφερθείσες ανακοινώσεις μας:

  1. Να προγραμματιστεί και να υλοποιηθεί άμεσα μελέτη για τις Β' αναθέσεις στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής - Ι.Ε.Π. σε άμεση και διαρκή συνεργασία με τα Τριτοβάθμια Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας, στην οποία θα συμμετέχουν οι Εκπαιδευτικές και Επιστημονικές Ενώσεις αλλά και η ίδια η κοινωνία, με τη μορφή ουσιαστικής διαβούλευσης, στην οποία θα μπορούν να τοποθετηθούν. Τα οποιαδήποτε αποτελέσματα θα είναι σαφώς Επιστημονικά και Παιδαγωγικά τεκμηριωμένα, θα επικαιροποιούνται περιοδικά και δεν θα μπορεί κάποια ειδικότητα να έχει παραπάνω από κάποιο μικρό αριθμό B' αναθέσεων.

  2. Με βάση τα αποτελέσματα της μελέτης αυτής, όποιος κριθεί ότι μπορεί να έχει Β' ανάθεση (σε συγκεκριμένο μάθημα και σε συγκεκριμένη Βαθμίδα), εφόσον επιθυμεί να μπορεί να αναλάβει τη Β' ανάθεση μαθήματος στο οποίο δεν έχει Βασικό Πτυχίο, θα πρέπει να παρακολουθήσει εξαμηνιαίο επιμορφωτικό σεμινάριο του Υπ. Παιδείας που θα αφορά το συγκεκριμένο μάθημα στη συγκεκριμένη βαθμίδα.

  3. Οι υπάρχουσες Β' αναθέσεις σε όσους δεν έχουν Βασικό Πτυχίο στην ειδικότητα του μαθήματος θα πρέπει να έχουν προσωρινό χαρακτήρα μέχρι την ολοκλήρωση της μελέτης και την εφαρμογή των αποτελεσμάτων της, η οποία δεν θα πρέπει να γίνει αργότερα από την έναρξη της επόμενης σχολικής χρονιάς (2015-2016).

  4. Θα πρέπει να μεταταχθούν άμεσα στην ειδικότητα του Βασικού τους Πτυχίου, όσοι είναι διορισμένοι σε ειδικότητα και δεν κατέχουν Βασικό Πτυχίο σε αυτήν.

  5. Οι Β' αναθέσεις θα πρέπει, σε κάθε περίπτωση, να έχουν σκοπό τη συμπλήρωση μικρού αριθμού ωρών σε σχολική μονάδα, εφόσον υπάρχει ανάγκη, δεν υπάρχει διαθέσιμος εκπαιδευτικός της ειδικότητας Α ανάθεσης και δεν δημιουργείται οργανικό κενό.

Η Ένωση Πληροφορικών Ελλάδος θέτει όλα τα παραπάνω σε διάλογο με την πολιτική ηγεσία και την Εκπαιδευτική και Επιστημονική κοινότητα, χωρίς αποκλεισμούς, χωρίς σκοπιμότητες μικροπολιτικής ή μικροσυντεχνιακής λογικής, για να αρθούν οι στρεβλώσεις του παρελθόντος και να αποτελέσει ένα παράδειγμα ότι αν θέλουμε μπορούμε να είμαστε ενωμένοι, να λειτουργούμε από κοινού και να διασφαλίζουμε το συμφέρον της Κοινωνίας όπως οφείλουμε ως Πολίτες, Επιστήμονες και Εκπαιδευτικοί.



Το Συντονιστικό Συμβούλιο του Εργασιακού Τομέα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

της Ένωσης Πληροφορικών Ελλάδας

Νίκος Κατσάλης

( katsalis<στο>sch.gr κιν. 6932296190 )

Φώτης Αλεξάκος

( falexakos<στο>hol.gr κιν. 6937577067 )