“Νέο Σχολείο” και ... “Ψηφιακή Αλλοτρίωση”

19/01/2011 Παλαιότητα 9 yrs

Άρθρο του Φώτη Αλεξάκου


Τους τελευταίους

μήνες η εκπαιδευτική κοινότητα της

χώρας έχει γίνει μάρτυρας αρκετών

“διαρροών” (κατά τους χαρακτηρισμούς

του Υπουργείου Παιδείας) σχετικά με

τους σχεδιασμούς της κ. Υπουργού γι'

αυτό που -μεγαλόσχημα κατά τη γνώμη μου-

η κυβέρνηση αποκαλεί “Νέο Σχολείο”.

Αν και επίσημα ( bit.ly/eQkoxq

) η Κυβέρνηση αρνείται ότι οι “διαρροές”

έχουν σχέση με την πραγματικότητα,

πολλοί είμαστε οι ... δύσπιστοι και

επιφυλακτικοί με τις “αρνήσεις” του

Υπουργείου.

Αφορμή λοιπόν

για την παρούσα ανάρτηση στάθηκε σχόλιο

δημοσιογράφου Θεσσαλικού καναλιού

σχετικά με το Πρόγραμμα Σπουδών του

Νέου Σχολείου, ο οποίος επίσης φαίνεται

να πιστεύει τις λεγόμενες “διαρροές”.

Έτσι, πολύ πρόσφατα, σε

μεσημεριανή εκπομπή του “Θεσσαλία TV”

ακούστηκε η ακόλουθη

άποψη: Στο Νέο Λύκειο η Ιστορία είναι

απλώς μάθημα επιλογής και όχι βασικό

μάθημα κορμού όπως ήταν έως τώρα, διότι

η Κυβέρνηση και οι φίλοι της, Δυτικοί

μας πιστωτές, επιθυμούν να μετατρέψουν

την Ελλάδα και γενικότερα τις χώρες του

Ευρωπαϊκού Νότου, σε χώρες

καταναλωτών.

Σε χώρες δηλαδή των οποίων οι πολίτες

δεν θα έχουν τα απαιτούμενα πνευματικά

εφόδια

ώστε να κρίνουν τί τους είναι πράγματι

απαραίτητο και πότε πρέπει να σταματούν

τις αγορές τους. Η ιδέα είναι ότι ένας

λαός που αγνοεί τόσο τη δικιά του, όσο

και την Παγκόσμια Ιστορία δεν θα μπορεί

να αντισταθεί σε ό,τι του “σερβίρουν”

τα ΜΜΕ. Αν δεν έχεις καν ακούσει π.χ. για

το Διαφωτισμό και τη Γαλλική Επανάσταση,

δύσκολα θα διεκδικήσεις καλύτερες

συνθήκες εργασίας και αντί να νοιώσεις

την ανάγκη να ψυχαγωγηθείς επισκεπτόμενος

μια γειτονική χώρα ας πούμε, θα προτιμήσεις

να αγοράσεις ακόμη ένα πανάκριβο αξεσουάρ

για το αυτοκίνητό σου.

Ασχέτως

με το πόσο συμφωνώ ή διαφωνώ με την

παραπάνω άποψη (κατά βάση συμφωνώ), η

σκέψη αυτή με οδήγησε σε μια άλλη

παρόμοια: Ο παραπάνω δημοσιογράφος ίσως

να αγνοούσε ότι στο Νέο Λύκειο δεν

θα υπάρχει Πληροφορική,

τουλάχιστον όχι ως αυτόνομη επιστήμη

όπως είναι στην πραγματικότητα. Πιθανότατα

θα προστεθούν μαθήματα χρήσης

Η/Υ

σε κάποιες βαθμίδες της εκπαίδευσης

(Δημοτικό, Γυμνάσιο), όμως η επιστήμη

της Πληροφορικής εξοβελίζεται

παντελώς

από την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια

εκπαίδευση. Πάντα σύμφωνα με τις

“διαρροές”, τις οποίες τυχαίνει (;) κι

ο γράφων να πιστεύει! Γιατί άραγε να

συμβαίνει αυτό; Την ώρα που όλος ο κόσμος

γνωρίζει ότι η εποχή που ζούμε αποκαλείται

“Εποχή της Πληροφορίας” (Information

Era) κι

ενώ η Κυβέρνηση και προεκλογικά και

μετεκλογικά κοπτόταν (δια στόματος

Πρωθυπουργού μάλιστα) ότι θα έκανε την

Ελλάδα “το 2015 στις πρώτες χώρες στην

Ευρώπη στην Πληροφορική” (ή κάπως έτσι:

bit.ly/gIdMxp),

αίφνης εξαφανίζει

την Πληροφορική

από την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια

εκπαίδευση! Υπενθυμίζουμε εδώ ότι η

εκμάθηση χρήσης

Η/Υ δεν

είναι Πληροφορική και ούτε καν επιστήμη

(discipline),

αλλά δεξιότητα (skill).

Μήπως

θέλουν απλά να μετατρέψουν τους πολίτες

της χώρας σε άβουλους καταναλωτές

ηλεκτρονικών ειδών; Αυτούς που πολλοί

αποκαλούμε “γκατζετάκηδες”;

Μήπως ως έναν βαθμό το έχουν ήδη καταφέρει;

Μήπως και οι ίδιοι οι κυβερνώντες είναι

απλώς ... “γκατζετάκηδες”;

Μια ματιά στο πολύ πρόσφατο παρελθόν

θα μας δείξει ότι μόνο καταφατικές

μπορεί να είναι οι απαντήσεις σ' αυτές

τις ερωτήσεις. Μέχρι πρόσφατα, το

Υπουργείο Παιδείας (της προηγούμενης

κυβέρνησης) δαπανούσε σημαντικά ποσά

(έστω και από Ευρωπαϊκά Προγράμματα)

δωρίζοντας φορητούς υπολογιστές σε

μαθητές Γυμνασίων. Η όλη ιστορία μάς

παραπέμπει σε ιθαγενείς που δέχονται

καθρεφτάκια και χάντρες ως δώρα των

“τεχνολογικά ανώτερων” αποικιοκρατών.

Σήμερα, πολύς λόγος γίνεται απ' τους

ιθύνοντες για “Ψηφιακό” Σχολείο και

“Ψηφιακή” Τάξη (ποιός άραγε επινόησε

τέτοιους απίθανους νεολογισμούς;) με

πανάκριβα e-books,

διαδραστικούς

πίνακες και φορητούς Η/Υ

για

κάθε μαθητή. Ειρήσθω εν παρόδω:

Ούτε

κουβέντα για το πολύ φθηνό XO

του

OLPC

project:

(one.laptop.org).

Αλλά όλα αυτά χωρίς

την Πληροφορική.

Σαν να μοιράζεις χάρτες και υδρογείους

σε μαθητές, αλλά να μην τους διδάσκεις

καθόλου

Γεωγραφία!

Ήδη

η πλειοψηφία των νεώτερων συμπατριωτών

μας έχουν μετατραπεί σε “χρυσούς”

πελάτες διεθνών Οίκων όπως οι: HP,

Sony, Nokia, Acer, Apple, ASUS, Microsoft, Oracle κλπ.

Το κυβερνών κόμμα παρείχε συσκευές

BlackBerry

στα

μέλη του, υπουργοί, βουλευτές και

συνδικαλιστές (όλων των κομμάτων) είναι

κάτοχοι state-of-the-art

προϊόντων

επικοινωνίας ή Πληροφορικής, έστω κι

αν ελάχιστα γνωρίζουν για τη χρησιμότητά

τους. Υπουργοί που πιστεύουν ότι

Πληροφορική είναι να “ξέρεις να πατάς

τα πλήκτρα”, ενδεχομένως αγνοούν ότι

το Λειτουργικό Σύστημα του Blackberry

που

τους “παρέχει το κόμμα” είναι δημιούργημα

Πληροφορικών που σπούδασαν αρκετά

περισσότερα απ' το να “πατάνε τα πλήκτρα”.

Διευθυντές Δημοσίων Υπηρεσιών αγοράζουν

υπηρεσίες Διαδικτύου (με έξοδα του

κράτους εννοείται) χωρίς να γνωρίζουν

τί σημαίνει εύρος ζώνης (bandwidth),

αλλά

απλά ζητάνε “αυτό με τα πολλά

μεγα-μπι-πι-ες” για το γραφείο τους.

Όμως

και παντού γύρω μας, αν παρατηρήσουμε

τους συμπολίτες μας, θα δούμε ότι έχουμε

μετατραπεί σ' ένα έθνος άβουλων

καταναλωτών.

Δεκάδες κυκλοφορούν στις πλατείες και

στις καφετέριες, πάντα με το υπερσύγχρονο

laptop

και

την ADSM

ταχύτατη

σύνδεση για να παίζουν διαδικτυακό

ποδοσφαιρικό στοίχημα, ποντάροντας

ενίοτε σε ομάδες της Γ' Νορβηγίας! Μαθητές

Γυμνασίου (ή και Δημοτικού!) πέφτουν

θύματα κλοπής με τους ... τυχερούς δράστες

να γίνονται ξάφνου κάτοχοι πανάκριβων

κινητών τηλεφώνων ή ακόμη και Tablet

PCs.

Οι δε γονείς αδιαφορούν παντελώς για

τις πιθανές ζημιές που η ακτινοβολία

τέτοιων συσκευών μπορεί να προκαλέσει

στην υγεία των παιδιών τους. Έφηβοι και

νέοι περιορίζουν τα όνειρα και τις

φιλοδοξίες τους στην απόκτηση του

επόμενης γενιάς ηλεκτρονικού gadget,

ακόμη

κι αν αυτό τούς είναι στην ουσία άχρηστο.

Η αυξανόμενη ανεργία οδηγεί νέους και

συχνά πολύ μορφωμένους ανθρώπους, να

πληρώνουν σημαντικά ποσά για την απόκτηση

ενός ακόμη “πιστοποιητικού” στη “γνώση”

του χειρισμού κάποιου (άσχετου συνήθως)

προϊόντος λογισμικού, ελπίζοντας χάρη

σ' αυτό να προτιμηθούν από κάποιον

εργοδότη. Υψηλόβαθμοι Δημόσιοι Υπάλληλοι

κυριολεκτικά αγοράζουν

μεταπτυχιακά ή και διδακτορικά στις

“Νέες Τεχνολογίες” από Πανεπιστήμια

της αλλοδαπής, προσπαθώντας να αυξήσουν

τα τυπικά τους προσόντα μήπως ανέβουν

κι άλλο στην ... ιεραρχία.

Τα

παραπάνω είναι μερικά μόνο σημάδια απ'

την επερχόμενη απόλυτη αλλοτρίωση της

Ελληνικής κοινωνίας. Ας μας επιτραπεί

μάλιστα να εισάγουμε κι εμείς έναν

νεολογισμό στο παρόν υπερκείμενο: Ας

ονομάσουμε “Ψηφιακή

Αλλοτρίωση” αυτή την αποξένωση του

ανθρώπου απ΄ τον εαυτό του και την

υποδούλωσή του στα ψηφιακά προϊόντα.

Μια αλλοτρίωση που η απαλοιφή της

Πληροφορικής απ' τη Δευτεροβάθμια

Εκπαίδευση σίγουρα θα επιταχύνει. Προς

όφελος όλων των βιομηχανιών άλλων χωρών

ΠΛΗΝ

της Ελλάδας, των Ελλήνων και ιδιαίτερα

των νεότερων απ' αυτούς. Το ερώτημα -για

όσους τουλάχιστον συμφωνούν με τους

παραπάνω συνειρμούς

του γράφοντα- είναι: Ποιά η θέση των

Πληροφορικών απέναντι σ' αυτές τις

προσπάθειες; Τούτη τη στιγμή, η απάντηση

μού φαίνεται απλή και ... μονολεκτική:

Αγώνας.