Όλα τα Άρθρα

Η αναγκαιότητα της θεσμοθέτησης ενός πλαισίου κανόνων για τα έργα

Παρέμβαση της Ένωσης Πληροφορικών Ελλάδας στην ημερίδα του Τεχνικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας: «Γ' ΚΠΣ: Τα έργα Πληροφορικής και Επικοινωνιών στην Ελλάδα και ο ρόλος των μηχανικών» που πραγματοποιήθηκε στις 12 Νοεμβρίου 2003 στην Αθήνα

Η Κοινωνία της Πληροφορίας δημιουργεί νέους ρόλους και υποχρεώσεις, που επιχειρείται να ρυθμιστούν, τόσο σε επίπεδο εθνικής νομοθεσίας όσο και σε διεθνές επίπεδο. Διεθνείς συνθήκες και κανονισμοί διαμορφώνουν, κατά κάποιο τρόπο, ένα "διεθνές δίκαιο της Κοινωνίας της Πληροφορίας", το οποίο καλύπτει, μεταξύ άλλων, θέματα πνευματικών δικαιωμάτων, ζητήματα προστασίας των προσωπικών δεδομένων και απαιτήσεις ενσωμάτωσης των εθνικών οικονομιών στο παγκόσμιο σύστημα με την υιοθέτηση κοινών τεχνικών προδιαγραφών και προτύπων. Η ελληνική πολιτεία ανταποκρινόμενη στις συνθήκες της νέας πραγματικότητας, αρχίζει να κινητοποιείται για την κάλυψη του χαμένου χρόνου. Η πολιτική βούληση της πολιτείας εκφράστηκε συμβολικά στην τελευταία συνταγματική αναθεώρηση, κατά την οποία προστέθηκε το άρθρο 5Α στο Σύνταγμα, που κατοχυρώνει το δικαίωμα συμμετοχής όλων των πολιτών στην Κοινωνία της Πληροφορίας.

Σε αυτή την προοπτική, η Ένωση Πληροφορικών Ελλάδας παρακολουθεί με ιδιαίτερη ευαισθησία και ενδιαφέρον τις πολιτικές πρωτοβουλίες, οι οποίες ξεκίνησαν με τη ψήφιση του ν. 2867/2000 «Οργάνωση και λειτουργία των τηλεπικοινωνιών και άλλες διατάξεις», με στόχο τη ρύθμιση θεμάτων μελετών, δημοσίων έργων και εγκαταστάσεων Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών. Αναφερόμαστε κυρίως στις διατάξεις των παραγράφων 10 και 11 του άρθρου 13 του ν. 2867/2000 με τις οποίες εξουσιοδοτήθηκαν οι Υπουργοί Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Μεταφορών και Επικοινωνιών, Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων να εκδώσουν Προεδρικά Διατάγματα για τη ρύθμιση θεμάτων που άπτονται των μελετών, των δημοσίων έργων, των υπηρεσιών και των εγκαταστάσεων Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών.

Η Ένωση Πληροφορικών Ελλάδας είχε, από την πρώτη στιγμή, επιδοκιμάσει τη ψήφιση των παραπάνω διατάξεων και είχε εκφράσει από τον Ιανουάριο του 2001, με υπόμνημα προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών, την επιθυμία της να συμβάλλει στη διαμόρφωση των σχετικών κανονιστικών διαταγμάτων με τη συμμετοχή εκπροσώπων της στις επιτροπές που θα τα επεξεργάζονταν. Έκτοτε παρακολουθούμε συνεχώς τις σχετικές διαδικασίες. Στις 17 Φεβρουαρίου 2003, με έγγραφο του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών, διαβιβάστηκε στην Ένωση Πληροφορικών Ελλάδας και στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος με τίτλο «Ελάχιστες απαιτήσεις (προδιαγραφές) μελέτης, κατασκευής, συντήρησης και επίβλεψης Τηλεπικοινωνιακών εγκαταστάσεων και εγκαταστάσεων Πληροφορικής», το οποίο επεξεργάστηκε το Υπουργείο, σε εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 11 του άρθρου 13 του ν. 2867/2000.

Στις 24 Μαρτίου 2003, η Ένωση Πληροφορικών Ελλάδας κατέθεσε στους συναρμόδιους υπουργούς τις απόψεις της, διατυπώνοντας τις αναγκαίες τροποποιήσεις και προσθήκες, ώστε να διαμορφωθεί ένα άρτιο και ρεαλιστικό θεσμικό πλαίσιο. Οι προτεινόμενες αλλαγές, με πλήρη νομική και επιστημονική τεκμηρίωση, απηχούν τους προβληματισμούς όλων των Τεχνικών Επιστημόνων του κλάδου, καθώς αυτοί προέκυψαν μέσα από μια ανοικτή, αναλυτική και συνθετική διαδικασία διαλόγου σε καθένα από τα παραρτήματα της Ένωσης Πληροφορικών Ελλάδας, με τη συμμετοχή εκατοντάδων μελών της. Κοινή ήταν η διαπίστωση για την τεράστια σημασία της υπογραφής του διατάγματος αυτού το συντομότερο δυνατόν.

Θεωρούμε, όμως, ότι και οι λοιπές κανονιστικές ρυθμίσεις που προβλέπονται από τις διατάξεις της παραγράφου 10 του άρθρου 13 του ν. 2867/2000 είναι εξίσου σημαντικές και ότι η έγκαιρη ενημέρωση των εμπλεκόμενων φορέων για διατύπωση προτάσεων πιθανών τροποποιήσεων ή συμπληρώσεων, θα συμβάλει στη βελτίωση των επιχειρούμενων ρυθμίσεων. Η Ένωση Πληροφορικών Ελλάδας έχει ήδη εκφράσει τη θέλησή της και έχει ζητήσει να ενημερώσει διεξοδικά τα συναρμόδια υπουργεία σχετικά με:

  1. Τους τεχνικούς και πολιτικούς λόγους που επιβάλλουν την ταχύτερη δυνατή ολοκλήρωση των θεσμικών παρεμβάσεων που προέβλεψε ο ν.2867/2000 με τις εξουσιοδοτικές διατάξεις των παραγράφων 10 και 11 του άρθρου 13.
  2. Τα προβλήματα που ενδέχεται να υπάρξουν στην δημοπράτηση και εκτέλεση των δημοσίων έργων πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών, τα οποία έχουν ενταχθεί στο Γ' Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, εάν δεν υπογραφούν εγκαίρως τα σχετικά κανονιστικά διατάγματα.
  3. Τις δυσκολίες εφαρμογής πρόσφατων κοινοτικών οδηγιών, αν συνεχιστεί το υφιστάμενο σήμερα καθεστώς της ανυπαρξίας θεσμικού πλαισίου αξιοποίησης των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ).
  4. Τους κινδύνους από την υιοθέτηση τεχνικά και νομικά αστήρικτων προτάσεων, οι οποίες, όπως μαθαίνουμε από τα μέσα ενημέρωσης, τίθενται συχνά εκβιαστικά αποσκοπώντας όχι στην καλύτερη δυνατή προετοιμασία της χώρας για τις προκλήσεις του αμέσου μέλλοντος αλλά στη συνέχιση μιας μακροχρόνιας, δυστυχώς, αντιμετώπισης των ΤΠΕ ως μέσο εύκολου πλουτισμού.

Η έλλειψη σαφών κανόνων για την εκτέλεση και έλεγχο των δημοσίων έργων Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, παρά τη σαφή ένταξή τους στο καθεστώς των δημοσίων έργων με τις διατάξεις της παρ. 10 του άρθρου 13 του ν. 2867/2000, ενέχει τον κίνδυνο της ματαίωσης κρισίμων έργων που έχουν ενταχθεί στο Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, ή την εκτέλεσή τους με τρόπο που δεν θα εξασφαλίζει την τεχνική αρτιότητα και τη βιωσιμότητά τους. Μια τέτοια εξέλιξη θα έχει τραγικές συνέπειες και δεν αποκλείεται να προκαλέσει συρρίκνωση του κλάδου της Πληροφορικής και των Τηλεπικοινωνιών και ακολούθως δραστική μείωση των θέσεων εργασίας των Τεχνικών Επιστημόνων του κλάδου. Διότι πραγματικά η έλλειψη κανόνων και η απουσία μητρώων κατασκευαστών και εργοληπτικών επιχειρήσεων, δημιουργεί τεράστιες δυσχέρειες και προβλήματα έχοντας διαμορφώσει ένα τοπίο όπου απουσιάζει ο υγιής ανταγωνισμός και η τεχνική αρτιότητα στα εκτελούμενα έργα. Ας σημειωθεί επιπλέον ότι σε όλα τα σύγχρονα κατασκευαστικά έργα το τμήμα εκείνο που αφορά υποδομές και συστήματα τηλεματικής και αυτομάτου ελέγχου, ελλείψει κατάλληλου θεσμικού πλαισίου, επαφίεται στις καλές προθέσεις των αναδόχων οι οποίες φυσικά δεν αρκούν για να εξασφαλίσουν την ασφαλή λειτουργία τους.

Άμεσος στόχος για μας, ήταν και παραμένει η υπέρβαση της υφιστάμενης σύγχυσης που προκαλεί η σύγκρουση αρμοδιοτήτων μεταξύ δημοσίων φορέων καθώς και η ύπαρξη φορέων δήθεν εκπροσώπησης των Πληροφορικών. Η σύγχυση αυτή αποτελεί τελικά και το μόνο όπλο των γνωστών ομάδων πίεσης που χρόνια τώρα αναχαιτίζουν κάθε σοβαρή προσπάθεια θεσμικών παρεμβάσεων. Πιστεύουμε λοιπόν, ότι η ενεργοποίηση του Τεχνικού Επιμελητηρίου στα σχετικά ζητήματα και η στενή συνεργασία με την Ένωσή μας, θα συμβάλει καθοριστικά στην ταχύτερη δυνατή απεμπλοκή των διαδικασιών που έχουν ξεκινήσει για τη θέσπιση ενός πλαισίου κανόνων και επαγγελματικών δικαιωμάτων στην Πληροφορική και τις Τηλεπικοινωνίες προς όφελος του κλάδου και της αναπτυξιακής προοπτικής της χώρας.

 

Εκ μέρους της Ένωσης Πληροφορικών Ελλάδας

Ο Πρόεδρος
Νεκτάριος Μουμουτζής

Ο Αντιπρόεδρος
Βασίλειος Γερογιάννης